"גבירה בכחול" פול סזאן

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע. 
סיפורו של ציור. לפנינו הציור: LADY IN BLUE (״ גבירה בכחול ״ ) שיצר פול סזאן ( 1839-1906) בשנת 1900. זהו אחד מציורי דיוקנאות הנשים האחרונים של סזאן. ובו מתוארת דמותה של האומנת הנאמנה בביתו, מאדאם ברמונט ( BREMONT ) . הציור מאפיין מאוד את סגנון הציור המאוחר של פול סזאן שמיוחס למה שמכונה : THE LATE PERIOD בקריירה שלו ובחייו : 1890-1906 , והוא רווי בליריקה שליוותה את יצירתו המאוחרת . מאדאם ברמונט היתה אישה פשוטה וטובת לב שבני ביתו של סזאן מאוד העריכו ואהבו . היא מתוארת בציור כשהיא עצובה למדי , אך נראית בהחלט מכובדת . תחושת עייפות מסוימת ניכרת בפניה ותנוחתה חסרת התנועה , והאופן שבו היא מביטה אל מחוץ לקומפוזיציה , כאילו לטווח ביניים כזה , משרה בצופה רגש של אמפטיה . האישה בכחול לבושה בהידור צנוע ומכובד, כמו הייתה בדרכה למיסה בכנסיה , והיא חובשת כובע אופנתי . אך בשורה התחתונה – משהו בחזותה , משדר : תוגה . תעלומה ריחפה סביב השאלה היכן נוצר הציור המעניין הזה – ומומחים לא מעטים קבעו כי בציור ישנם אלמנטים שמאפיינים את " תמונות פריז " של סזאן . אלא שבשנת 1900 , 6 שנים בטרם מת , סזאן נהג לבקר בפריז לעתים רחוקות בלבד ולמשך זמן קצר מאוד בכל פעם , ואין ספק כי לא היה מסוגל לצייר ציורים כה מורכבים במהלך ביקוריו הקצרים בעיר – שכן , קצב עבודתו היה כבר איטי ביותר . התעלומה נפתרה רק לאחר שחוקר תולדות האמנות, ג'ון רוואלד ( 1912-1994 ׂ) שהתמחה בתקופה המאוחרת של סזאן ונחשב לסמכות מובילה ב " פוסט אימפרסיוניזם " של האמן . הציע כי מי שישבה מול סזאן לא היתה הליידי ברמונט בעצמה – אלא , מודליסטית מקצועית בשם מארי לואיז ש " ייצגה " את דמותה של האומנת הנאמנה . על פי מחקרו של רוואלד, מארי לואיז הצטלמה פעמיים בסטודיו של סזאן בפריז , וזה קרה ב 15 בנובמבר 1899 , בנוכחותו של סוחר האמנות , ידידו של האמן – אמברואז וולארד ( 1866- 1939 ) שכתב בזכרונותיו כי כשסזאן שב הביתה לעירו , אקס אן פרובנס, הוא השלים בשנת 1900 את הציור לפי התצלומים הללו . לימים נחשב הציור : " הליידי בכחול " לאחד מציורי הדיוקנאות הגדולים והחשובים ביותר של פול סזאן והייתה לו השפעה דרמטית על עתיד התפתחות האמנות המודרניסטית . כל מי שמתבונן היטב בציור יכול להבחין בכך שסזאן החדיר לציור דינמיקה מסויימת באמצעות שימוש בזוויות ובאלכסונים מנוגדי כיוון . עובדה זו בולטת למשל בהטייה הקלה של ציפוי העץ שעל הקיר , בזוית העקמומית שך השולחן ( מימין ) ובתיאור הפריטים הפולשניים ( משמאל ). זוית סיבוב ראשה של המודליסטית והסידור הזוויתי של זרועותיה – אינן פוגמות בכושרה – ל " החזיק " את הקומפוזיציה שיצר פול סזאן , באופן מושלם . סזאן מפנה את תשומת לבו של הצופה לעבר פניה של " הליידי בכחול " היושבת ואז מטה את עינינו לנקודה שמסתמנת על גבי החלק הקדמי של שמלתה . כשתשומת לבו של הצופה נודדת – היא מופנית מיד בחזרה לעבר היושבת – לפי קוים מנחים : הסימנים האנכיים שעל הקירות , ולפי זווית יציבתו של השולחן . פול סזאן מצליח בכישרון רב ואולי אף בעורמה , לצמצם את כל הסחות הדעת של הצופים בציורו – למינימום . מבקר האמנות החשוב , ז'ורז' ריבייר ( 1855-1943 ) שהתמחה במעקב אחר התפתחות קריירות הציור של אנרי מאטיס ופבלו פיקאסו , העריך במחקרו שפורסם ונלמד בבתי ספר חשובים לאמנות כי מהציור הזה , כמו מציורים מאוחרים נוספים של פול סזאן – שהפגינו את נחישותו לאמץ גישה מונומנטלית לציור , אשר חפפה בזמנה , להתעוררות הרעיון של התחייה הקלאסית – ששבה בעידן ה " פוסט אימפרסיוניסטי " – שאבו מאטיס ופיקאסו , השראה שהשפיעה באופן דרמטי על עבודותיהם במהלך 20 השנים הראשונות של המאה ה 20 . הציור ה " ליידי בכחול " נמכר באמצעות אמברואז וולארד בשנת 1908 – שנתיים לאחר מותו של פול סזאן – לסרגיי איבנוביץ' שצ'וקין ( 1854-1936 ) , אוליגרך טקסטיל רוסי , שפעל במקביל ל " אחים מורוזוב " ורכש בין השנים 1907 ו 1917 עשרות ציורים בפריז . חלק מזערי מהאוסף שלו הוצג ב " פונדסיון לואי ויטון " בפריז בשנת 2017 . כמו במקרה של ה " אחים מורוזוב " – לאחר המהפיכה הבולשביקית של אוקטובר 1917 – הוחרמו / הולאמו האוספים המדהימים של האחים מורוזוב כמו גם של שצ'וקין על ידי לנין – אך הוסיפו להיות מוצגים עד שנת 1948 – בארמונותיהם המופקעים – מולאמים של האספנים , ואז החליט סטאלין – להשתלט סופית על הארמונות הללו ולחלק את אוספי האמנות הנהדרים שלהם בין מוזיאון ה " הארמיטאז' " שבסט. פיטרסבורג לבין " מוזיאון פושקין לאמנות יפה " שבמוסקבה . הציור : " הגבירה בכחול " סומן במס' קטלוגי : GE-8990 , והוצב ביחד עם כ 20 ציורים נוספים של פול סזאן שנכללו באוסף המקורי של סרגיי איבנוביץ' שצ'וקין באולמות : 409 ו 410 בארמון ה " ארמיטאז' " בסט. פיטרסבורג , רוסיה . כשהציור הוצג בשנת 2017 ב " לואי ויטון " כתב עליו , אחד מאוצרי ה " פיליפס קולקשן " המהולל, ד"ר ג'ורג' מייסון – " זהו ציור הבארוק הכי טוב של פול סזאן שראיתי מימי !!! ".
ייתכן שזו אמנות של ‏אדם אחד או יותר‏
שתף