גוסטב קלימט (רישומים מוקדמים)

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע  קשה להאמין , אך לפנינו שתי עבודות מוקדמות של גוסטב קלימט ( 1862-1918) שלימים , נודע כאחד מענקי האקספרסיוניזם באירופה בכלל, וכמובן , באוסטריה בפרט – ובהן מתוארות שתיים מאחיותיו . כבר בילדותו , התגלה גוסטב כרשם מעולה במיוחד – ועל אף שאביו , ארנסט קלימט , שהיה חרט זהב די מוצלח , רצה ללמד אותו לחרוט במתכת היקרה , הוא הכיר בכישרון הרישום הנדיר של בנו , ועשה ככל יכולתו לסייע לו להתפתח בכוון שבחר . ברישום שבצד ימין – מוצגת קלרה , אחותו הבכירה של קלימט והוא נוצר בשנת 1876 כשהאמן היה נער בן 14 . זהו רישום בעיפרון פחם על גבי גיליון ניר שגודלו : 65 על 30 ס"מ. באופן פורמלי – כותרתו : " דיוקנה של נערה שראשה מוטה קמעא , שמאלה ". וברישום שבצד שמאל – מתוארת ילדה קטנה . הוא נוצר בשנת 1885 כשקלימט היה בן 23 . זהו רישום בעיפרון פחם על פני גיליון ניר יפני צהבהב ושמו: " ANNERL ". שתי העבודות המופלאות הללו נמכרו בשתי מכירות פומביות שהתקיימו בלונדון לאותו אספן אמיד – כנראה, מנהל קרנות גידור אמריקני אלמוני , באמצעות מיופה כוח – סוחר אמנות שוויצרי – הראשון בשנת 2008 והשני בשנת 2013 . חיי המשפחה המוקדמים של גוסטב קלימט היו רצופים בעוני , בחולי ( כולל מחלות נפש ) ובמוות. המשפחה התגוררה בבאומגרטן, אזור מקופח למדי, בפאתי וינה. אביו שהגיע לוינה מבוהמיה , ניהל בית מלאכה קטן ועבד כחרט זהב ואמו – אנה פינסטר קלימט , הייתה פסנתרנית פעילה , אך לא בולטת במיוחד. גוסטב היה השני מבין 7 ילדים – 3 בנים ו 4 בנות . האחות הבכורה היתה קלרה שסבלה ממחלת נפש כבר בילדותה . היא נולדה בשנת 1860 ( שנתיים לפני גוסטב ) וסבלה מדיכאונות קשים ומהתקפי חרדה חוזרים ונשנים . את הרישום שבו מתואר דיוקנה ,כשהיתה בת 16 , יצר קלימט מתוך תצלום שלה שמצא בבית המשפחה – והוא הגיש אותו בחודש אוקטובר 1876 ( כשהיה בן 14 ) ל " קונסטגוורבשולה " ( הקולג' הגבוה ללימודי אמנות ועיצוב ) בוינה – במסגרת " תיק העבודות " שהוא התבקש להגיש כמבחן קבלה – ואותו עבר ב " הצטיינות " והתקבל – במילגה מלאה . קלימט יצר את הרישום הזה בינואר שנת 1876 , ובאותה עת כבר היתה קלרה מאושפזת בסנטוריום לחולי רוח לאחר שפקדה אותה התמוטטות מנטאלית קשה . את הרישום השני הקדיש גוסטב בשנת 1885 לאחותו הקטנה – אנה ( ANNERL ) שנפטרה 10 שנים קודם לכן , כשהיתה בת 5 בלבד – כנראה כתוצאה מסיבוכי שפעת שהובילו לדלקת ריאות קריטית . אין ספק כי גם הרישום הזה נוצר לפי תצלום שמצא קלימט בבית המשפחה . שני אחיו הנוספים היו: ארנסט ווינסנט . ושתי אחיותיו הנוספות היו : הרמינה ויוהאנה. שני הבנים – נטו אף הם לאמנות . ארנסט המשיך בדרכו של האב והיה לשוליה בבית המלאכה הקטן לחרטות זהב שניהל . וינסנט – הצעיר מגוסטב בשנתיים – העדיף לצייר ונצמד לאחיו באשר יילך עד ליום מותו כתוצאה ממחלה קשה – בטרם עת , בשנת 1892, בגיל : 28 בלבד . גם אבי המשפחה מת באותה שנה , כשהוא בן 58 . אך לא היה די בכך כדי להכריע את גורל המשפחה . עוד קודם לכן – בשנת 1873, כשגוסטב קלימט היה בן 11 בלבד, פקד את וינה משבר כלכלי חמור שהתבטא – בין היתר – בהתרסקות מוחלטת של שוק ההון – ובהתייקרות ניכרת של מתכת הזהב . המשבר גרם לאובדן כמעט מוחלט של הונו של אבי המשפחה שהיה לעסק הקטן שלו חוב גדול צמוד למחיר הזהב , לבנקים , בגין הזהב שנטל באשראי מהספקים . יש להניח כי לאירועים הקשים שגוסטב נחשף להם בגיל כה צעיר – היתה השפעה מהותית על האמנות שלו לאורך חייו . להערכת מומחי תולדות האמנות – החוויה האישית של קלימט , שחי עם אמא – וארבע אחיות ( כולל אחת שמתה בגיל 5 ואחרת שאושפזה ) – תרמה משמעותית לכך שהוא נמשך לצייר בהמשך הקריירה שלו – כמעט אך ורק דיוקני נשים . אך למזלו של קלימט – הוא , אכן , התקבל באופן חריג – כבר בשנת 1876, כשהיה בן 14 בלבד, ללימודים בקולג' הגבוה ללימודי אמנות ועיצוב בוינה , שנחשב לאחד מבתי הספר הטובים באירופה ללימודי אמנות . ואף זכה לקבל לצורך לימודיו ומגוריו – מילגה מלאה. לאורך כל תקופת לימודיו הוא צויין לשבח והחלום שלו היה להפוך למאסטר ב " רישום ", תחום התמחותו עד כה , ולהפוך למורה מדופלם ב " בורגרשולה " – בית הספר התיכון לאמנויות החשוב של וינה . אך למרבה הפלא – עד מהרה קלטה עינו הבוחנת של האנס מאקארט ( 1840-1884 ) , אחד מהפרופסורים הבולטים בקולג' ,שנודע כצייר מוביל בז'אנר של הציורים ההיסטוריים בכל רחבי אירופה – את יכולותיו של גוסטב , והציע לו – במקביל ללימודיו – לעבוד כעוזר שלו – כצייר משנה בפרוייקט שהוזמן אצלו ליצור סדרה של ציורי קיר היסטוריים על קירות ה " קונסטהיסטורישה מיוזיאום " המפורסם של וינה . הפרופסור צירף לפרוייקט תלמיד מצטיין נוסף שלו – בשם: פרנץ מאטש ( MATSCH ) וגוסטב , הציע למאקארט ( MAKART ) לגייס גם את אחיו , הצעיר ממנו בשנתיים , וינסנט – שאף הוא התקבל שנתיים אחריו ללימודים בקולג', והם ביצעו יחדיו את העבודה לשביעות רצונם המלאה של מזמיני העבודה. העבודה הזו עוררה את תיאבונם של שלושת הצעירים ועד מהרה הם יסדו חברה משותפת שנקראה : COMPANY OF ARTISTS והחלו לגשת למכרזים בניסיון להתמודד על עבודות ציבוריות בתחום הציור. אלו היו השנים שבהם המבנה האטלסי קצת היה שונה מבעבר – במרחב שבו חיו הוינאים אז, שלטה אימפריה שהוגדרה מחדש – " האימפריה האוסטרו-הונגרית " , איחוד פדרטיבי של ממלכת הונגריה ושל קיסרות אוסטריה , תחת שלטונו של בית האבסבורג – שבראשו ניצב אז הקיסר פרנץ יוזף ה 1 . האימפריה חיתה ונשמה מ 1867 ועד תום מלחמת העולם הראשונה , בשנת 1918. באותם ימים פרץ הקיסר את הרינג הסגור של וינה ופיתח את העיר בקצב מואץ , ולאחר מכן – את כל מרחבי האימפריה שלו – תוך פתיחות לאדריכלות ולאמנות מודרנית . החל בשנת 1880 ( כשקלימט היה בן 18 בלבד ) – שיחקו שלושת הצעירים – פרנץ מאטש ושני האחים – גוסטב ווינסנט קלימט – במגרשם של הגדולים . החוזה הראשון שהשלושה זכו בו – היה ציור התקרה הגדולה של בית התיאטרון שבקרלובי – וארי ( קארלסבאד) עיר המרחצאות המפורסמת שמשוייכת כיום לצ'כיה . התיאטרון נבנה בין השנים 1884 – 1886 בתיכנונם של האדריכלים המפורסמים – פרנץ פלנר והלמוט הלמר. הפתיחה הגדולה התקיימה ב 15 במאי 1886 בהצגת האופרה " נישואי פיגארו " של מוצרט , ובמעמד הפתיחה – נחשפה התקרה החדשה שכולה צוירה ע'י השלושה והיתה למעשה פרסקו ענקי שמציג יער שבו מופיעים רקדנים ורקדניות לבושים בהתאם – ובהן בולטת במיוחד הדמות של ANNERL – הילדה ברישום של גוסטב קלימט – שבו תיאר את דמותה של אחותו הקטנה – אנה – שמתה בשנת 1875 , כשהיתה בת 5 בלבד. גוסטב קלימט עצמו – עיצב במו ידיו גם את המסך – וילון ענקי – שמציג סצנת ריקוד מרהיבה – ושהרישום הצבעוני שלו שמציג את תבנית המסך – מוצג כיום באופן קבוע ב " קונסטהיסטורישה מיוזיאום של וינה ". לא ידוע מתי בדיוק התגלה הרישום הראשון של " קלרה " וכיצד הגיע למכירה הפומבית בלונדון שבה רכש אותו מנהל קרנות הגידור האמריקני. אך לעומת זאת – המכירה השניה שבה נמכר גם הרישום של " אנה " לאותו אספן – מתועדת היטב . המכירה המיוחדת הזו שכללה 10 רישומים של קלימט שנוצרו במהלך 25 השנים : 1885 – 1910 , נוהלה על ידי אוצר בשם עמנואל פון בייר , שהדגיש את נוכחותו של הרישום ANNERL לראשונה אי פעם בשבוע האמנות של לונדון שהתקיים בין ה 23 ביוני ל 5 ביולי 2013. בנוסף לרישומים של קלימט הוצע למכירה אז מגוון עבודות : רישום , ציור ופיסול – שמשוייכים לתקופות שמהמאה ה 1 לפנה"ס ועד אמצע המאה ה 20 . הצגת העבודות ומכירתן התבצעו במסגרת תערוכות מתואמות עם גלריות מובחרות באזור : מייפייר, לונדון . ואכן – נטען במקום המכירה כי הרישום של : ANNERL שימש את קלימט כבסיס מרכזי לתאור הילדה הקטנה בציור ה " ריקוד " שבלבה של התקרה של אולם התיאטרון העירוני ב " קארלסבאד ". הרישום נמכר בסכום של 700,000 דולר לאספן האמריקני האלמוני – סכום עתק וחריג ששולם אי פעם תמורת רישום כלשהו . לאחר מכן החלה הקריירה של גוסטב קלימט לנסוק , אך טראומות הילדות שלו היקשו עליו – מן הסתם – ליצור קשר של קבע עם אישה ולהקים משפחה . והוא נותר – למעשה – רווק – כל חייו . מעולם לא נישא. בשנת 1891 נישא אחיו ארנסט , שהיה מאוד קרוב אליו , לעלמה נאה בשם הלנה פלוגה – אך למרבה הצער – ארנסט מת כעבור שנה ממחלה קשה כשהוא בן 28 בלבד. גוסטב בן ה 30 , מונה לנאמן של הירושה הצנועה שהותיר אחיו לאלמנתו – ונהג לבקר בביתה לעתים תכופות . באחד מביקוריו בביתה – הכיר את אחותה – אמילי לואיז פלוגה ( 1874-1952) שהייתה מעצבת אופנה ובוהמיינית וינאית בת 18 אז – הם התיידדו ולמעשה – היא הפכה לחברתו לחיים עד שבעקבות אירוע מוחי שבו לקה בשנת 1918 – 3 שנים לאחר מותה של אמו האהובה – הוא מת כשהוא בן 56.