דוד אלכסנדר קולוויל

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.  זהו  סיפורו של צייר. את הציור שלפנינו יצר צייר קנדי חשוב בשם : דוד אלכסנדר קולוויל ( 1920-2013 ) וכותרתו: ״ סוס ורכבת ״. קולוויל דבק בציוריו בסגנון הניאו ריאליסטי , בעקבות שרותו בצבא כ ״ אמן מלחמה ״. הוא שירת באירופה כ ״ צלם צבאי״ במהלכה של מלחמת העולם השניה . סגנון הציור הזה נקרא כיום , ה PRECISIONISM ובעברית : " הדייקנות ". כיום מזוהה אלכסנדר קולוויל עם ממשיכי דרכה של תנועת האמנות המודרנית הראשונה ביבשת אמריקה שהקדימה את המודרניזם של ימינו . הסגנון ה " דייקוניסטי " צץ לראשונה לאחר מלחמת העולם הראשונה והגיע לשיא הפופולריות שלו בשנות ה 30 של המאה ה 20 . שמו של הסגנון נטבע על ידי צ'ארלס שילר ( 1883-1965 ) , צייר וצלם מסחרי אמריקאי שפיתח את הסגנון אותו כינה : " כמו צילום " שהוכר כ : PRECISSION ׁ ( "דיוק " ) והפך לאחד מהמאסטרים של הצילום במאה ה 20. כאשר אלכסנדר קולוויל שב לקנדה בתום המלחמה , הוא התגורר באוטווה , ועבד בסטודיו שלו בעיקר על הסקיצות האירופאיות שלו , אותן הפך לאקוורלים מרשימים . ציוריו נמכרו היטב בקנדה והוא חתם על ייצוג ב ״ יואיט גאלרי ״ בניו יורק שעד מהרה הציעה לו לשנות מדיום ולצייר בצבעי שמן. קולוויל החל לצייר בשמן טמפרה , ולאחר מכן – בשמן פשתן ולבסוף בשרף סינתטי. הציור שלפנינו נחשב לציור פורץ הדרך שלו שבעקבות הצגתו השיג קולוויל הכרה דרמטית במולדתו קנדה – כאשר הגלריה הלאומית רכשה בבת אחת 7 מציוריו . בציור מתוארת סצנה ריאליסטית ( ממש כמו " צילום " ) שבה נסחף הצופה לתוך מומנטום ותחושת מתח של זירה שבה סוס דוהר על פסי הרכבת במסלול התנגשות ודאי מול קטר הדוהר במורד הפסים . האבדון הבטוח של הסוס מדאיג מאוד , אך הצופה אינו יכול להסיט את מבטו. כך היה קולוויל לאמן ביצירת סצנות שלעתים קרובות ממש לא היו נעימות לצופה. ולצופים בציוריו של קולוויל תמיד נותרה תחושה שיש בהם יותר ממה שנחשף. במרביתם , תוארו דמויות אנוש מאחור – ופניהם נותרו מוסתרים . מרובם המכריע של עבודותיו נושבת רוח קרירה של בדידות וניכור ותמיד – הצופים ביצירותיו נותרים מוצפים ביותר סימני שאלה לאחר הצפייה בהן מאשר לפני כן . הציור : " סוס ורכבת " ( HORSE AND TRAIN ׁׂ) נוצר בצבעי שמן טמפרה על גבי לוח עץ קשה וגודלו : 41X54 ס"מ והוא מוצג באופן קבוע ב " ארט גאלרי אוף המילטון " , עיר נמל ותעשיה השוכנת כ 60 ק"מ מהעיר טורונטו . בשנות ה 60 החל אלכס קולוויל ליצור במדיום חדש – ה " פולימר אקריליק אמולסיה " ואת ציוריו הראשונים במדיום הזה הציג לראשונה בשנת 1966 שבה ייצג את קנדה ב " ביאנלה של ונציה " . בשנת 1967 הוזמן קולוויל לשמש כפרופסור אורח באוניברסיטת קליפורניה – " סנטה קרוז " ולאחר שהגלריה לאמנות של אונטריו הציגה תערוכה רטרוספקטיבית שלו בשנת 1983 , הופק על קולוויל ופועלו – סרט דוקו שזכה בשנת 1984 בפרסים חשובים . בשנת 1985 הציג קולוויל תערוכות בפרנקפורט ובטוקיו . לגבי התערוכה ביפן – הסתבר כי זו היתה הפעם הראשונה שבה הוצגה תערוכה של אמן קנדי בעודו בחיים . בשנת 1994 נערכה תערוכה רטרוספקטיבית שניה של קולוויל בקנדה, והפעם במוזיאון לאמנות הגדול של מונטריאול ובשנת 2000 שוב הוצגה תערוכה גדולה של יצירותיו בגלריה הלאומית של קנדה באוטווה , לציון 80 שנים להולדתו. דוד אלכסנדר קולוויל מונה לחבר במסדר הכבוד של קנדה בשנת 2003 ולכבוד זאת אירגנה לו גלריית האמנות של נובה סקוטיה תערוכה ענקית שהציגה מבחר נרחב של ציוריו והדפסיו מהשנים : 1994 – 2002. עבודותיו של קולוויל מוצגות בחשובים שבמוזיאונים בכל רחבי קנדה וארה"ב וכן באוספים פרטיים רבים באירופה ובמזרח הרחוק .