הגדולות מבין כל הציירות בתולדות האמנות

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.  לפנינו 6 ציורים אותם החלטתי להקדיש הבוקר , בזה אחר זה , לכל אחת מהנשים- האמניות , שנבחרו להוביל את רשימת ״ הגדולות מבין כל הציירות בתולדות האמנות ״ לפי הסקר שעשה אתר ה Art view בשנה שעברה , בשיתוף עם הקולג׳ ללימודי אמנות ועיצוב של אוניברסיטת אוקספורד – ובו שותפו 120 מומחים לתולדות האמנות מאנגליה , צרפת , איטליה וארה״ב . והן : 1) . ארטמיסיה ג׳נטילסקי ( 1593-1653) . 2) . סופוניסבה אנגוויסולה ( 1532-1625) . 3). ברט מוריסו ( 1841-1895 ) . 4). מארי קאסאט ( 1844-1926 ) . 5). ג׳ורג׳יה או׳קיף ( 1887-1986 ) . 6). פרידה קאלו ( 1907-1954) . הראשונה , הגדולה מכולן לפי הסקר – ולה סיפור חיים מדהים במיוחד ( שסופר בפוסט קודם ) היא ציירת הבארוק האיטלקי , ארטמיסיה ג׳נטילסקי שנחשבת , לאישה פורצת דרך בעשייתה האמנותית ומהווה סמל ודוגמא לנשים – אמניות – כבר מאות שנים שלאחר מותה . הציור שמייצג אותה כאן הוא כנראה ציור ״ הדיוקן העצמי ״ היחיד שיצרה אי פעם . שמו : LA PINTURA ( “ הציור ״ ) והוא מהווה את ציור האליגוריה של ארטמיסיה בנושא אמנות הציור . ביצירה מתוארת אישה שאוחזת במכחול הציור שלה ביד אחת ובפלטה שלה בידה האחרת וניצבת מול הקנבס כשכה ברור כי האמנית מציירת בעצם את עצמה , בפעולה . זהו ציור בצבעי שמן על בד שנוצר על ידי ארטמיסיה בשנת 1639 – אז היתה בת 46 – באנגליה , כאשר האמנית שימשה כציירת בכירה בחצרו של המלך צ׳ארלס ה 1 . הציור הוא בגודל : 99×75 ס״מ והוא מוצג ב ״ רויאל קולקשן ״ , אוסף הכתר הבריטי , בארמון ״ המפטון קורט ״ . אחריה , במקום השני ברשימה ( בהפרש לא גדול ) , סופוניסבה אנגוויסולה , ציירת הרינסאנס המאוחר ( ראשית המאנייריזם ) , ילידת קרמונה , שאף היא שברה קירות זכוכית ופרצה לעצמה דרך אמנותית נפלאה לחצרותיהם של אצילים – אך התמחתה בעיקר בציורי דיוקנאות . הציור שבחרתי כדי לייצג את סופוניסבה כאן הוא משנת 1590 ( כשהיתה בת 58 ) והוא נקרא : THREE CHILDREN WITH A DOG . זהו ציור בצבעי שמן על בד , שגודלו : 95X65 ס"מ והוא מצוי באוסף פרטי של משפחת אצולה בעיר מילאנו . שתי האמניות שבמקום 3 ו 4 ברשימה – צמודות מאוד זו לזו בדירוג הסקר , הן הנשים הבודדות והכמעט יחידות שבלטו בצמרת התנועה האימפרסיוניסטית . ברט מוריסו ומארי קאסאט . מוריסו , אישה מיוחסת מאוד בעולם האמנות הצרפתי – היתה נכדתו של צייר הרוקוקו הצרפתי המפורסם – ז'אן הונורה פראגונאר ( 1732-1806 ) ואף היתה נשואה ליוז'ין מאנה , אחיו הפחות מפורסם של אדואר מאנה הגדול ( 1832-1883 ) . היא הציגה עם האימפרסיוניסטים וציוריה מאוד מבוקשים בימינו , אף כי מחיריהם אינם מרקיעי שחקים כמו ציוריהם של הגברים שבלטו בזרם האהוב של האימפרסיוניזם . נמסר לי כי כשציור שמן של ברט מוריסו מגיע למכירה פומבית באחד מבתי המכר הגדולים של לונדון , ניו יורק או הונג קונג – המחיר הממוצע שנקבע לו מגיע לכ 4 מיליון דולר " בלבד " . הציור שמייצג את ברט מוריסו כאן נקרא : LADY AT HER TOILETTE והוא נוצר בשנת 1875 כשהיא היתה בת 34 . זהו ציור בצבעי שמן על בד שגודלו : 80X60 ס"מ והוא מוצג כיום ב " ארט אינסטיטיוט אוף שיקאגו " ( גאלריה 206 ) . לעומתה , מארי קאסאט היתה ציירת אמריקנית במוצאה – אחת ויחידה בצמרת התנועה האימפרסיוניסטית , לאחר שפילסה את דרכה לפריז בכוחות עצמה – בשנת 1866 , כשהיתה בת 22 בלבד . עד מהרה השתלבה קאסאט דווקא בזרם המרכזי והמקובל על ידי ה " אקדמיה " וציוריה הראשונים התקבלו 6 פעמים רצופות לתצוגה בסלון הרשמי של פריז ( בין 1868 ו 1874 ) . בשנת 1877 פגשה קאסאט את אדגר דגה הגדול ( 1834-1917 ) שממש אימץ אותה לחיקו , הדריך אותה , השפיע עליה רבות – ואז גייס אותה לתנועה האימפרסיוניסטית . קאסאט הציגה לראשונה בתערוכה של חברי הזרם האימפרסיוניסטי בשנת 1879 ומיד זכתה להערכה רבה . מרבית עבודותיה של מארי קאסאט עסקו בתאור חיי נשים , ילדים ומשפחה . הציור שמייצג אותה כאן נקרא : MOTHER WASHING HER CHILD , הוא בצבעי שמן על בד וגודלו : 90X55 ס"מ . הציור מוצג ב " מוזיאון לאמנות של פילדלפיה " . במקום ה 5 ברשימה צועדת הציירת האמריקנית בהא הידיעה – מלכת האמנות של ארה"ב בכל הזמנים – ג'ורג'יה או'קיף , שלא השתייכה לשום זרם אמנות פורמלי – ופשוט המציאה , מן הסתם , זרם : " אוקיפי " , משלה . או'קיף גדלה בפריפריה האמריקנית וצמחה ופרחה – בניו יורק . ציוריה שנוצרו בעיר הגדולה החל משנת 1916 ( כשהיתה בת 29 ) ופירסמו אותה בקנה מידה לאומי ועולמי היו של פרחים ונופים – בפורמט גדול . הציור שמייצג אותה כאן נוצר בשנת 1932 ושמו : " הפרח הלבן מספר 1 " . והוא נחשב לציור היקר ביותר של אמנית / אישה שנמכר אי פעם בעולם !!! זה קרה בנובמבר 2014 כאשר אספן אמריקאי ( ביליונר ) – רכש את הציור הזה במכירה של : " סות'ביז ניו יורק " תמורת : 44.4 מיליון דולר . שיא עולמי של ציור נשי כלשהו . ג'ורג'יה או'קיף נחשבת לנכס לאומי באמריקה – בשנת 1975 העניק לה הנשיא ג'רלד פורד בבית הלבן את מדליית החירות הנשיאותית ובשנת 1993 ( 7 שנים לאחר מותה ) היא נבחרה להיכלל בהיכל התהילה הלאומי לנשים של ארה"ב . ובמקום ה 6 המכובד – הציירת האהובה : פרידה קאלו . ציירת שסבלה במשך חייה הקצרים למדי ( מתה בת 47 בשנת 1954 ) מכאבים פיזיים קשים ( ספיחי שיתוק ילדים, תאונת קרונית רכבת ולבסוף – קטיעת רגל ) ונפשיים קשים לא פחות – התעמרות רודנית נמשכת מצדו של בן זוגה הכמעט נצחי , הצייר המפורסם – דייגו ריברה ( 1886-1957 ) , אך יצרה ציורים נפלאים בסגנון נאיבי מקורי משלה והצטיינה במיוחד בתאור שלה עצמה . הציור שמייצג אותה כאן היום הוא : " דיוקן עצמי עם שרשרת קוצים " והדימוי הנוצרי – שקוף בו ! את הציור הזה יצרה פרידה בשנת 1940 ( כשהיתה בת 33 ) , שמן על בד, גודלו : 61X47 ס"מ. והוא מוצג כיום ב " הארי ראנסום סנטר , אוסטין , טקסס ".