הנס פון אאכן

 
הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.
סיפורו של אמן ייחודי. והבוקר נעסוק בהאנס פון אאכן ( 1552-1615), צייר גרמני – מבכירי מייצגי המנייריזם הצפוני, שנולד בעיר קלן ומת בפראג . פון אאכן, שאביו , אכן , נולד בעיר אאכן – השוכנת במפגש הגבולות שבין גרמניה , הולנד ובלגיה – היה אמן רב תכליתי ומאוד פורה , ששלט בסגנונות מגוונים . את עיקר הצלחתו חב פון אאכן לנסיכי התקופה שהירבו להזמין אצלו פורטרטים משפחתיים . במקביל , צייר – לפי הזמנה- ציורים דתיים , מיתולוגיים ואלגוריים אך יותר מכל , והרבה יותר טוב ממתחריו , הוא נודע במיומנותו בתיאור העירום הנשי . מי שנהג להזמין אצל האנס פון אאכן ציורים ״ תמימים ״ כביכול , המתארים סצנות מיתולוגיות אירוטיות היה פטרונו הגדול , הקיסר רודולף ה 2 ( 1552-1612 ) , שהיה חברו האישי ובן גילו , וכיהן כקיסר האימפריה הרומית הקדושה , מלך הונגריה , קרואטיה ובוהמיה – מבית האבסבורג , שהיה חובב נשים מושבע . האמת הינה שפון אאכן זכה לפירסום מיוחד בזכות האירוטיקה העודפת שביצירותיו שאכן נותרו – שלא בצדק – היצירות העיקריות שבגינן נודע . אך הוא גם צייר מספר ציורי תת ז׳אנר שהוא עצמו המציא ובהן תיאר , למשל , קבוצות קטנות של דמויות המוצגות מן החזה כלפי מעלה , כשהן צוחקות . וגם ליצירותיו אלה התעורר ביקוש רב בתקופת חייו . פון אאכן נהג לעתים קרובות להשתמש בעצמו וברעייתו שנודעה כיפיפיה – כדוגמנים . וכך נוכל לראות בציורים שלפנינו את דמותה העירומה שמייצגת את ונוס , או את בת הזוג שלו עצמו בציור : ״ זוג מצחקק עם מראה ״. חייו ויצירתו של האנס פון אאכן מעידים עדות ייחודית לאינטרקציה התרבותית ששררה בין צפון , דרום ומרכז אירופה – החל מסוף המאה ה 16 ותחילת המאה ה 17 – שבה הבארוק האיטלקי הפך ל " מנייריזם " נוצץ. לאחר שפון אאכן הוכשר לפי המסורת של הרינסאנס ההולנדי הוא עבר בשנת 1574 ( בן 22 ) לאיטליה – בה שהה כ 14 שנים ופעל בעיקר בונציה . כששב לגרמניה בשנת 1587 – העדיף להתגורר ולפעול בעיר מינכן שבבואריה , ואילו את שנותיו האחרונות בילה בפראג. השילוב שבין הריאליזם הפלמי לפיו הוכשר לבין ההשפעות האיטלקיות שספג האנס פון אאכן במהלך מסעותיו – הולידו את סגנון הציור הייחודי שלו . נוכחותו של האנס פון אאכן במרכזי האמנות החשובים של אירופה בתקופה דרמטית בתולדות האמנות תרמה לכך שבעקבות עיצוביו וציוריו – נותרה ועדיין קיימת – תפוצה רחבה של הדפסים המבוססים על עבודותיו ויש טוענים כי גם בזכות אופיו החביב של פון אאכן , חוש ההומור שלו וכמובן – חריצותו הרבה – הוא זכה בצדק רב לתהילתו הבינלאומית כבר במהלך ימי חייו . מרבית עבודותיו החשובות של האנס פון אאכן מוצגות כיום במוזיאונים מובחרים במיוחד כמו ה " קונסטהיסטורישה מיוזיאום אוף ארט בוינה וההארמיטאז' בסנט פיטרסבורג – אך לאחרונה החלה נדידה גוברת של עבודותיו גם לארה"ב והנהנה העיקרי מכך הוא ה " מיוזיאום אוף פיין ארטס של בוסטון " – עבודות רבות של פון אאכן אף נמכרו בשנים האחרונות לאספנים פרטיים במכירות פומביות .