ה״חיבוק״ ביצירותיו של פבלו פיקאסו

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע 

נושא – ה ״ חיבוק ״ ( EMBRACE באנגלית ו ETREINTE בצרפתית ) מצא ביטוי אמנותי חוזר ונישנה ביצירותיו של פבלו פיקאסו , לאורך כל הקריירה הארוכה שלו. באופן מילולי – טכני, החיבוק הוא מחווה של קירבה שביטויה הוא כריכת הזרועות ( או אחת מהן ) סביב גופו של הזולת והצמדת גוף אל גוף, פנים אל פנים, צד אל צד או פנים אל עורף. מטרתו הבסיסית – הפגנת חום וחיבה כלפי האחר. החיבוק מופיע באמנויות השונות – בפיסול ולאחר מכן , גם בציור, במשך מאות שנים. לאמיתו של דבר, הוא מוזכר לראשונה כבר בספר ״ בראשית ״ – שבפתח התנ״ך. החיבוק הראשון שתועד בכתב הוא דווקא חיבוק בין שני קרובי משפחה זרים שמעולם לא התראו קודם לכן – לבן הארמי ויעקב אבינו ( בראשית , פרק כ'ט, פסוק י'ג ). החיבוק האירוטי הראשון שתועד בכתב , מוזכר בשיר השירים: ״ שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני ״ ( פרק ב׳, פסוק ו׳ ). במאה ה 19 דעך מוטיב החיבוק באמנות הפלסטית ומי שעורר אותו שוב ואף העניק לו עומק וגוונים מקוריים חדשים היה פבלו פיקאסו ודווקא – בראשית דרכו האמנותית ובטרם זכה לפירסום רב. עד מהרה סיפק ה ״ חיבוק ״ של פיקאסו השראה לאמנים חשובים מאוד שבאו מעט אחריו ובהם : גוסטב קלימט ואגון שילה. בציורי ה ״ חיבוק ״ של אגון שילה – נעסוק בשבוע הבא. ציור ה ״ חיבוק ״ הראשון של פיקאסו נוצר בשנת 1900 והוא מוצג לפניכם בצד שמאל למטה. זהו ציור רבוע של חיבוק אירוטי תמים שצויר על ידי פיקאסו בן ה 19 בצבעי מים על ניר וגודלו – 25 על 25 ס״מ. שמו : ETREINTE ( חיבוק בצרפתית ) ובו נראה פבלו פיקאסו עצמו כשהוא עירום ובתנוחת חיבוק אינטימי עם חברתו הראשונה אי פעם – לואיז לנואר, שמוכרת בכינוייה : ״ אודט ״. פיקאסו הגיע לראשונה לפריז בשנת 1900 והתגורר ביחד עם חברו היהודי, העיתונאי- משורר , מקס ג׳ייקוב , בתנאים קשים ועלובים. הוא נהג לצייר כל הלילה ולישון בשעות היום. מרבית עבודותיו הראשונות מאותה תקופה – אבדו. יש אומרים כי הוא השתמש בהם להסקת התנור כדי לחמם את החדר. הציור הזה התגלה בשנות ה 50 בדרך מקרה, תלוי על קיר חדר שינה בבית אחוזה כפרית בעיירה שבדרום מערב אנגליה. הציור אומת ואושר על ידי פיקאסו עצמו כציור מקורי שלו בשנת 1969 ובשנת 2008 הוא נמכר לאספן פרטי במכירה פומבית של ״ דיוק׳ס״ בדורצ׳סטר תמורת 81,260 לירות שטרלינג. הציור שבצד שמאל למעלה הוא המפורסם שבציורי ה ״ חיבוק ״ שיצר פיקאסו והיתה לו השפעה עצומה על עבודותיו של אדוארד מונק. זהו ציור בצבעי פסטל על ניר – הגדול ביותר מסוגו – שיצר פיקאסו אי פעם : 98 על 57 ס״מ. והוא נוצר בשנת 1901 לאחר שפיקאסו שב בשנית לפריז והפעם באופן קבוע, אך עד מהרה נקלע למשבר אישי גדול כשחבר קרוב שלו נמצא ירוי בחדרו לאחר אהבה נכזבת. בצערו הרב חנך אז פיקאסו את מה שמכונה : ״ התקופה הכחולה ״ של הקריירה שלו , תקופה נוגה של יצירה קודרת ואף מעיקה. הציור הזה הוצג לראשונה בעת ביקור שערך פיקאסו בברצלונה בשנת 1903. בציור נראים גבר ואשה עירומים בסצנה של חיבוק עדין בחדר שינה הצבוע בצללים של כחול וורוד נוגה. פני הדמויות אינן גלויות , אך נראה שהאשה בהריון. הציור העדין הזה מוצף במלנכוליה. הציור הזה שאף הוא נקרא : L’ETREINTE נכלל במשך שנים ארוכות באוסף של האספן הצרפתי המפורסם פול גיום וכיום הוא מוצג במוזיאון ה ״ אוראנג׳רי ״ בפריז. סקיצות של הציור פורץ הדרך הזה , עשויות בעיפרון גרפיטי, מוצגות ב ״ מוזיאון נסיונל פיקאסו ״ בברצלונה וקיימת גם טיוטה שלו בצבעי גואש על ניר ששייכת לאוסף פרטי . הציור שבצד ימין למעלה נוצר אף הוא בשנת 1901 והיה במקור – ציור ניסיוני של פיקאסו בצבעי שמן על קרטון עבה בגודל 58 על 56 ס״מ והוא מוצג ב ״ מוזיאון פושקין ״ במוסקבה. עיקר פירסומו של ציור ה ״ חיבוק ״ הזה הוא בזכות סדרה של 125 הדפסים חתומים בידי פיקאסו עצמו בצד הימני התחתון שלהם שהפיק יזם ממולח בפריז בשנת 1966 , תוך שיתופו של האמן המפורסם במהלך המוצלח. הציור האמצעי – למטה , הוא ציור ״ החיבוק ״ האחרון של פיקאסו שנוצר בשנת 1971 , שנתיים בטרם נפטר בגיל מופלג של 92 שנים. הציור נקרא, איך לא: EMBRACE והוא ציור לגלגני – אירוני למוטיב המיתולוגי של זוג ( כנראה, חתן וכלה ) ההופכים ל ״ גוף אחד ״ בתהליך הנישואין. זהו ציור סוריאליסטי מאוחר של פיקאסו בגודל : 195 על 130 ס״מ והוא מוצג באופן קבוע במוזיאון לאמנויות יפות של העיר מונטריאול בקנדה. הציור החמישי שמוצג כאן בצד ימין למטה נוצר בחודש ספטמבר 1901 ונקרא : THE BRUTAL EMBRACE ( ״החיבוק הברוטלי ״) והוא מספק זוית פוסט- אימפרסיוניסטית אחרת של גישתו האמנותית של פיקאסו הצעיר לנושא החיבוק – בציור בעל רמיזות אלימות ! זהו ציור בצבעי שמן על בד וגודלו: 61 על 51 ס״מ. הציור נמכר לאספן פרטי במכירה פומבית בלונדון לפני 20 שנים תמורת 725,000 לירות שטרלינג. ואילו הציור השישי והאחרון שבחרתי להצג בפניכם היום כדי להדגים את מגוון גישותיו של פיקאסו למוטיב החיבוק נקרא : THE EMBRACE IN THE STREET (״ חיבוק ברחוב ״ ) ואף הוא נוצר על ידי פיקאסו הצעיר בשנת 1901 . זהו ציור בצבעי פסטל על ניר בגודל 59 על 35 ס״מ והוא מוצג מאז שנת 1963 במוזיאון פיקאסו בברצלונה. סקיצות רישום של הציור הזה מוצגות MOMA בניו יורק. עד כאן להיום. שבת שלום.+2