טולוז לוטראק

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.   זהו הציור האחרון בהחלט שיצר אנרי דה טולוז לוטרק בטרם פטירתו. הציור הזה הוא גם אחרון בסדרת ציורים שלו שתיארו אשה שמתכוננת לקראת שנת לילה . הציור הזה נקרא בצרפתית LE COUCHER , אך באנגליה העדיפו לתת לו את השם: MADAM POUPOULE IN CHEMISE BY HER BED. ׁ( גברת פופול בכותונת לילה ליד מיטתה). זהו ציור שמן על בד בגודל 98 על 78 ס"מ והוא הושלם בשנת 1899 ממש ימים ספורים לפני שטולוז לוטרק התמוטט בשנית כתוצאה מהרעלת אלכוהול , כשל כבד וסיבוכי מחלת העגבת בה לקה שנתיים קודם לכן. מדאם פופול היה כינוייה של המודליסטית האחרונה שעמדה או ישבה בפני לוטרק כדי שיצייר אותה בתנוחות שונות של הכנה לקראת שינה במיטתה. הוא צייר אותה כ 20 פעמים בין השנים 1897 ו 1899 , בפוזות שונות ובמיקומים שונים בביתה ,בעיקר ליד חדר האמבטיה הקטן שלה ו/או חדר השינה שלה. רוב הציורים מהסדרה הזו נפוצו לאוספים פרטיים ברחבי העולם. הציור הזה הובא לאחר מותו על ידי אמו לעירם ,אלבי, וכלול כיום באוסף הענקי של ציוריו שמוצג במוזיאון על שמו. הסיפור שמאחורי עבודתו של טולוז לוטרק על הסדרה כולה ,ומקור השם: LE COUCHER הוא מדהים בפני עצמו וקשור ל המצאת הראינוע !! הראינוע או הסרט האילם הוא טכנולוגיה שקדמה לקולנוע, ועיקרה הקרנת יצירות מצולמות של קטעי תנועה , ללא צליל מוקלט מראש. עד לסוף שנות ה 20 של המאה ה 20, היו כל הסרטים אילמים. בשנת 1894 פיתחו במעבדות של אדיסון בלונדון את סרט הצלולויד שאיפשר הרצת סדרה של תמונות והקרנתן במעבדה. איש לא חשב אז להקרין סרטים כאלו בפני הציבור. הראשונים שפיתחו מקרן סרטים והשתמשו בו בפומבי היו האחים לומייר, בצרפת. שערכו הקרנה פומבית לסרט ראינוע ב 28/12/1895 ב " גראנד קפה" ברחוב הקפוצינים בפריז והציגו שם 3 סרטונים בני דקה אחת כל אחד. ההקרנה עוררה התעניינות רבה ויותר מ 2000 איש הגיעו באותו יום לצפות בפלא החדש. האירוע הזה נחשב עד היום לזה שהעביר את כובד המשקל מהקרנה בפני צופה יחיד , להקרנה להמונים , שהיא תמצית החוייה של הראינוע והבסיס המסחרי של כל תחום הקולנוע עד היום. עד מהרה הופיעו במאים ומפיצים שהתלהבו מהאפשרויות הגלומות באמנות הראינוע. האחים לומייר הפיצו באמצעות מפיצים נודדים את סרטיהם בכל רחבי צרפת. אחד המפיצים הגדולים שלהם היה אדם בשם ז'ורז' מאלייס שהחל כעבור זמן מה גם להפיק ולביים סרטים משל עצמו . הוא יצר בין השנים 1896 ו 1902 כ 200 סרטים ובהם, את הסרט האירוטי הראשון בהיסטוריה ואת סרט המדע בדיוני הראשון בעולם – " מסע אל הירח " שצולם והופץ בשנת 1902.הוא היה גם המפיק הראשון שיצר סרטים " ארוכים" בני 15 דקות שהציגו מספר סצינות. טולוז לוטרק התעניין בראינוע, אך – מן הסתם- התלהב במיוחד דוקא מהסרט האירוטי ( פורנו אם תרצו) הראשון בהיסטוריה . הסרט הזה הופק בשנת 1896. זהו סרט שחור- לבן בן 7 דקות שמתאר אשה שמתפשטת לאט לאט מאחורי וילון שקוף בנוכחות גבר שיושב בצד השני של הוילון ,מציץ, בעודו , כאילו,קורא עיתון. הסרט הזה נקרא : LE COUCHER DE LA MARIEE וממנו שאב טולוז לוטרק את ההשראה לסדרת ציוריו האחרונה שמתארת נשים מתפשטות ומתכוננות לשנת הלילה שלהן. התמוטטותו של טולוז לוטרק ואישפוזו בסנטוריום , קטעו את יצירתו , והוא נפטר בשנת 1901. בגיל 36 בלבד. אמו, הרוזנת הנכבדה מהעיר אלבי שבדרום מערב צרפת, דאגה לקבורתו , בבית העלמין " דה ורדלה" בסנט אנדרה דה בואז, ליד אחוזת המשפחה. היא גם ליקטה וקיטלגה את יצירותיו הרבות. מסתבר כי במהלך קריירת היצירה הקצרה שלו, בת 20 השנים בלבד, הספיק לוטרק ליצור 737 ציורי שמן על בד, 275 אקוורלים , 363 הדפסים , תחריטים ופוסטרים ולפחות 5084 רישומים וסקיצות בעיפרון פחם על ניר ,ואף הותיר אחריו עבודות קרמיקה וזכוכית. בתקופת חייו לא זכה טולוז לוטרק להציג בתערוכות רבות חשיבות , אך כיום נחשבות כל עבודותיו ליצירות מופת יקרות ערך והן מוצגות במוזיאונים החשובים ביותר בעולם. רבים רואים בו לא רק פוסט אימפרסיוניסט דגול ,אלא – בזכות הכרוזים,השלטים והפוסטרים בסגנון אר נובו שלו – גם מבשר הפופ-ארט , כמו גם זרמים אחרים בציור המודרני ואחד ממעריציו הגדולים היה לא אחר מאשר אנדי וורהול שהושפע ממנו רבות. חלק ניכר מעבודותיו , יותר מ 1000 במספר (כולל ציורי שמן,אקוורלים, מאסטרים של פוסטרים, ליטוגרפיות,צילומים וכן מחקרים מפורטים שהכין לצורך עבודתו) מוצגות כיום במוזיאון על שמו , שנוסד בשנת 1922 על ידי אמו. מוזיאון טולוז לוטרק ד'אלבי ממוקם בארמון דה לה בארבי , שנבנה במאה ה 13 , לצדה של הקתדרלה סנט- ססיל , על גדת הנהר טארן , בעיר הולדתו- אלבי.