מארי סטיבנסון קאסאט

מקור הפוסט: דף הפייסבוק: "avi art avi wurzel"  הפוסט הועלה ברשותו ובאדיבותו הרבה של אבי וורצל. 

מארי סטיבנסון קאסאט – Mary Stevenson Cassatt1844-1926(הייתה אמנית אמפרסיוניסטית ממוצא אמריקאי).קאסאט נולדה בפנסילבניה שבארצות הברית, לזוג הורים משכילים ומבוססים.כאשר הייתה בת 7 ב-1851, אביה החליט לעבור לפריז, זמן קצר לאחר הגיעם הייתה הפיכה [ coup d`etat] נגד לואי נפוליאון שהביאה להקמת הקיסרות השנייה בדצמבר 1852. אי השקט והסכנות ברחובות, גרמו למשפחה לעבור לגרמניה, שם נשארו עד 1855 ואז שבו לאמריקה.בשנת 1860 החלה קאסאט ללמוד באקדמיה לאמנות של פנסילבניה. לאחר שנתיים סיימה את לימודיה. קאסאט הבינה שכדי לפתח את יכולותיה האמנותיות עליה לנסוע למערב אירופה, כדי ללמוד מיצירות אמנות המצויות במוזיאונים וכמו כן ללמוד אצל מורים. למרות הקשיים בנסיעה לבדה כאישה צעירה, מעשה שבתקופתה לא היה מקובל, נסעה קאסאט ב-1866.לאחר שמונה שנים שבהן ביקרה במוזיאונים ולמדה אמנות בפריז, ברומא, בפארמה, בסביליה ובאנטוורפן, התיישבה בפריז ב-1874.קאסאט שלחה את עבודותיה לסלון בפריז. עבודותיה התקבלו והוצגו בשש תערוכות בסלון (בשנים: 1868, 1872, 1873, 1874, 1875, 1876).ב-1877, לאחר שעבדה כשלוש שנים בפריז, הביא אמן שהכירה באנטוורפן לסטודיו שלה את אדגר דגה. דגה הזמין אותה להצטרף לקבוצת האמנים האימפרסיוניסטים ולהציג את עבודתה איתם במקום בסלון. קאסאט הסכימה באופן מיידי ובהתלהבות, כיוון שהעריכה את החדשנות האמנותית של דגה ורעיו האימפרסיוניסטים ובהם גם ברת מוריזו.קאסאט הציגה בפעם הראשונה עם האימפרסיוניסטים ב-1879 וזכתה מיד להערכה רבה מצד מבקרי אמנות ואספנים חשובים קנו את עבודותיה.האמצעים הקומפוזיציוניים של אדגר דגה, ושל ההדפס היפני, ניכרים בעבודותיה, למשל בציור "האמבט", אבל אינם פוגמים במקוריות של הציירת ובעיצוב המיוחד לה. הדמויות בציורים של מארי קאסאט הן בעיקר נשים וילדים, אותם היא מציגה באובייקטיביות וברגש.קסאט, התמקדה בחיי נשים, המשפחה והיום־יום, והייתה אחת הנשים הבודדות והאמריקאית היחידה שהתקבלה לחוגי האימפרסיוניסטים בפאריס, מתוך חברות עמוקה עם אדגר דגה. היא יצרה ציורים שהראו בצורה חדשה ובעדינות רבה את מערכת היחסים שבין אמהות לילדיהן.קאסאט חשה על בשרה את ההבדל בין היחס לאמניות בצרפת והיחס אליהן באנגליה ובאמריקה, שם עדיין דרשו שאמניות תציירנה רק נושאים נשיים טבעיים, מספר הנשים שבקשו חינוך אמנות הלך וגדל והן חשו שעליהן לנהל משא ומתן על התקבלותן כאמניות. רק מועטות כמו אליזבט תומפסון [ Elizabeth Thompson] ורוזה בונור [Rosa Bonheur] הוכרו כ'יוצאות מהכלל'. אבל את יתר האמניות המבקרים העריכו רק במונחים מגדריים.קאסאט נהגה לרכוש יצירות מחבריה האימפרסיוניסטים, ולשלוח אותן לפילדלפיה – לאחיה אלכסנדר קאסאט. כך התרחב ציבור האוהדים של הציור האימפרסיוניסטי אל מעבר לים, והאמנים זכו להכרה והצלחה בארצות הברית עוד לפני שכוכבם דרך באירופה.בשנת 1912, סבלה מקטרקט בעיניה, והטיפול שקבלה לא הצליח, ןלכן הפסיקה לצייר. אך המשיכה לעזור במאבק למתן זכות בחירה לנשים ואף הציגה תערוכה למענו בשנת 1915. (מקור: ויקיפדיה).מביא כתבה נוספת על האמנית:קאסאט הייתה אמנית אמריקנית. היא נולדה בפנסילבניה, ארצות הברית, לזוג הורים משכילים ומבוססים. עוד כשהייתה ילדה, חיה משפחתה בערים שונות בעולם, ביניהן לונדון, ברלין ופריז. בשנת 1861, למרות התנגדות הוריה, החלה קאסאט ללמוד באקדמיה לאמנות של פנסילבניה. לאחר חמש שנות לימודים, בהן זכתה ליחס מזלזל עקב היותה אישה (נוכחות נדירה בעולם האמנות דאז), החליטה קאסאט לחקור את עולם האמנות בפריז, צרפת, וב- 1866 נסעה לחיות שם. עקב המלחמה בין צרפת לפרוסיה, נאלצה קאסאט לחזור לעיר מולדתה, שם סירבה משפחתה לקבל ולממן את חייה האמנותיים. למרות זאת, ב- 1871 העניק לה הארכיבישוף של פיטסבורג את האפשרות להעתיק יצירות באיטליה, וכך חזרה קאסאט לאירופה והתרחקה ממשפחתה. עד 1872 נדדה קאסאט באירופה וחקרה אמנות, בנוסף ליצירתה. באותה שנה החלה קאסאט ללמוד אמנות באקדמיה הפריזאית יחד עם קאמי פיסארו. כשהציגה עבודותיה בתערוכת הסלון הרשמית, טענו מבקרי האמנות כי עבודותיה בהירות ושטוחות מדי.לאחר שצפתה בעבודות הפסטל של אדגר דגה דרך חלון חנות לאמנות, הבינה קאסאט שאינה לבדה במרד נגד סלון האמנות. "זה שינה את חיי" כתבה קאסאט. "ראיתי את האמנות אז (עבודותיו של דגה) כמו שרציתי לראותה". בשנת 1874 פגשה קאסאט את דגה, וב- 1879 הציגה יחד אתו בתערוכת האימפרסיוניסטים, אליהם התחברה במהרה, במיוחד עם דגה ועם האמנית ברת' מוריזו. כמה שנים לאחר מכן, חדלה קאסאט ליצור עקב הצורך לטפל באמה ובאחותה החולות שבאו לבקרה בפריז. בשנת 1882 נפטרה אחותה ממחלה לא ידועה, אך אמה הבריאה במהרה. בשנת 1885 שבה קאסאט לצייר, אך לא במסגרת האימפרסיוניסטים. קאסאט לא שייכה עצמה לזרם וחקרה מספר טכניקות ציור. באותה תקופה תיארה רבות בציוריה יחסי משפחה ובעיקר יחסי אם ובת.קאסאט הגיעה לשיאה האמנותי בשנות ה- 90 של המאה ה- 19. הציגה ב- 1891 מספר עבודות בצרפת, ייעצה לאוצרי אמנות גדולים והפכה מידית למודל לחיקוי לאמנים אמריקנים מתחילים. בשנת 1904 זכתה באות לגיון הכבוד הצרפתי על פעילותה האמנותית. בשנת 1910 טיילה קאסאט במצרים והושפעה מאמנות מצרים העתיקה. לאחר מותה של אחיה, הפסיקה שוב קאסאט ליצור עד 1912. בשנת 1911 אובחנה כחולת סוכרת, רותימתיזם, בעיות עצבים וכחולת קטרקט, ולמרות זאת לא חדלה לצייר. אולם ב- 1914 הגיעה למצב קרוב לעיוורון וחדלה לעסוק באמנות. באותה תקופה החלה קאסאט להיות פעילה פוליטית ונאבקה יחד עם קבוצת הסופרז'יזם לזכות הצבעה לנשים, ואף תרמה מיצירותיה לתערוכה התומכת בקבוצה ב- 1915.קאסאט נפטרה ב- 14 ביוני 1926, בצרפת. כיום, יצירותיה נמכרות בשווי שלושה מיליון דולר.מקור: מוזיאון תולדות האמנות על שם שמואל פלאטו – שרון.+31

יום א' משעה 10:00 -11:30
"מרישום טבע דומם לציור בצבע" 

רישום טבע דומם 
זויות ופרספקטיבה
אור וצל
אור מקרי ואור המבטא נפח עומק ופרספקטיבה.
יחד נרשום מודל על פי החוקים והטכניקות הנ"ל.
לצורך השיעור יש להכין נייר, עפרונות, או פחם למי שיש מחק ומחדד.
כמובן להוריד תוכנת זום.
בסוף השיעור ישלח כל תלמיד/ה את עבודתו בווטסאפ לקבלת משוב הערות והארות.

יום ב' משעה 10:00-12:00

שיעור בצבע
ציור  טבע דומם צבעי שמן אקריליק (המשך)
(מיועד לכאלה היודעים לרשום או שרשמו בשיעור הקודם את "טבע דומם")
זויות ופרספקטיבה,
אור וצל, אור מקרי ואור המבטא יחסים ונפח, נעבוד בצבעי שמן או אקריליק כל אחד לפי העדפתו
שימוש נכון בצבע בטכניקת ציור רטוב על רטוב, סדר הנחת הצבע, שימוש בצבע אטום או חצי שקוף, יצירת נפחים, עומק אור וצל, התייחסות למרקמים השונים בציור
יש להצטייד בבד לציור (קנבס) או נייר עבה ומתאים, לצבעי שמן / אקריליק, מכחולים, נייר ניגוב, כלי לערבוב צבע ותנאים נוחים לציור
וכמובן להוריד תוכנת זום.
בסוף השיעור ישלח כל תלמיד/ה את עבודתו בווטסאפ לקבלת משוב הערות והארות.

יום ג'  מהשעה 12:00-14:00
"מרישום דיוקן לדיוקן בצבע"
רישום (פרוטרט) דיוקן
רישום צורת הראש כללים והבנת מבנה הגולגולת
אור וצל יצירת נפחים
יצירת הבעה והדגשות ליצירת דמיון
לצורך השיעור יש להכין נייר עפרונות או פחם, מחק ומחדד
וכמובן להוריד תוכנת זום.
בסוף השיעור ישלח כל תלמיד/ה את עבודתו בווטסאפ לקבלת משוב הערות והארות.

יום ד'
רישום אברי הפנים
נלמד לרשום היטב את כל אברי הפנים:
כיצד רושמים פה ויוצרים הבעה
הצללות ונפחים, שיטות מדידה ומיקום.
מבנה האף, התייחסות לגבהים השונים במבנה אור צל ונפח, יצירת "היי לייט" להדגשת עומק וקירבה.
אוזן: מבנה האוזן, רישום נכון, אור וצל, נפחים עד יצירת פלסטיות מושלמת.
העין: רישום עין מדוייקת באופן מוגדל נרשום את כל חלקיה נשלים באמצעות הצללות ויצירת נפחים.
לצורך השיעור יש להכין נייר מחק ומחדד.
וכמובן להוריד תוכנת זום.
בסוף השיעור ישלח כל תלמיד/ה את עבודתו בווטסאפ לקבלת משוב הערות והארות.

יום ה'
ציור  פרוטרט צבעי שמן אקריליק
(מיועד לכאלה היודעים לרשום או שרשמו בשיעור הקודם את הפרוטרט)זויות ופרספקטיבה
אור וצל, אור מקרי ואור המבטא יחסים ונפח, נעבוד בצבעי שמן או אקריליק כל אחד לפי העדפתו,
שימוש נכון בצבע בטכניקת ציור רטוב על רטוב, סדר הנחת הצבע, שימוש בצבע אטום או חצי שקוף, יצירת נפחים, עומק אור וצל, התייחסות למרקמים השונים בציור.
יש להצטייד: בבד לציור (קנבס) או נייר עבה ומתאים, צבעי שמן/אקריליק מכחולים נייר ניגוב כלי לערבוב צבע ותנאים נוחים לציור
וכמובן להוריד תוכנת זום.
בסוף השיעור ישלח כל תלמיד/ה את עבודתו בווטסאפ לקבלת משוב הערות והארות.

עלות: שיעור בודד 50 שקל, חבילת "מרישום לציור" המכילה שני שיעורים, שיעור ראשון שעה ושלושים והשיעור השני שעתיים, עלות כוללת: 80 שקל (40 שקל לשיעור)

עלות: חבילה ב': שלושה שיעורים, עלות שיעור בודד 50 שקל, עלות שלושת השיעורים 120 שקל (40 שקל לשיעור.