פאבלו פיקאסו

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע

זהו הציור : CHILD WITH A DOVE ( “ ילדה אוחזת ביונה ״ ), שיצר פאבלו פיקאסו, בתחילת שנת 1901, בטרם מלאו לו 20 שנה, בעת ביקורו הקצרצר השני בפריז, ובטרם השתקע בה. לציור מיוחסת חשיבות רבה, שכן הוא הציור הראשון שיצר פיקאסו בפריז ומגלה נטייה לסגנון אינדיבידואליסטי וחדשני. פיקאסו הגיע לפריז כדי להתכונן לקראת תערוכה בגלריה קטנה במונמרטר שהחליטה לארח מספר ציירים קטלוניים שפעלו בעיר. פיקאסו שהה אז במשך כשבועיים בדירה קטנה כאורח שלהם. הצבעים בהם השתמש פיקאסו בעבודתו המוקדמת הזו,כמו גם קוי המיתאר הברורים שסביב הדמות המרכזית, מזכירים את היצירות שיצר מאוחר יותר באותה השנה, בתחילת ״ התקופה הכחולה שלו״, אך העבודה הזו היא בפירוש- ״ פרה התקופה הכחולה ״ הקודרת של פיקאסו שהחלה רק לאחר שהשתקע באופן קבוע בפריז ולאחר שחברו הקרוב שלח ידו בנפשו בעקבות אהבה ניכזבת. בשני ביקוריו המוקדמים בפריז, התוודע פיקאסו לעבודותיהם של אדגר דגה ואנרי דה טולוז לוטרק והושפע מהם מאוד, אך כבר בציורו זה,נטה לסטות מגישתם הפוסט אימפרסיוניסטית והחל לפתח יסודות של סגנון ייחודי. הציור מתאר בצורה רגישה מאוד מגע אינטימי בין הילדה לבין היונה שחבוקה בזרועותיה.גווני הציור מאופקים ונשלטים על ידי שלושה טונים מובהקים של ירוק, נוטה בהדרגה לכחול.קוי המיתאר חמורים ומדוייקים במיוחד. נדמה כי פיקאסו חש שתקופת חונכותו חלפה והתייחסותו לעצמו כבן טיפוחיהם של אמנים אחרים – תמה. רבים רואים כבר בציורו המוקדם הזה של פיקאסו רמזים לבשורה שיביא מאוחר יותר לאמנות. הציור מציג את דמותה של ילדה ג׳ינג׳ית , תמת מראה,הלובשת שמלה לבנה שקשורה למותניה בסרט כחול. היא ניצבת במרכז הקנבס כשהיא אוחזת היטב בשתי ידיה יונה צחורה ולרגליה – כדור צבעוני במיוחד ( כל צבעי הקשת ). הרקע לציור מתואר כשהוא נראה שטוח לגמרי ומורכב משמיים כחלחלים – מופשטים להפליא – ועשב ירקרק- מופשט אף הוא. מהציור בוקע בבירור וברגישות מופלגת- תום לבה של הילדה . היונה , כסמל לשלום, פיוס ושלווה – מופיעה מאוחר יותר – פעמים רבות מאוד – בעבודותיו של פיקאסו. הציור היפה הזה נקרא במקור הצרפתי שלו: L’ENFANT AU PIGEON והוא,כמובן,בצבעי שמן על בד. גודלו: 73 על 54 ס״מ. הוא נחשב לציור הראשון של פיקאסו שמשך אליו את תשומת לבו של סוחר האמנות היהודי- צרפתי, המפורסם, פול רוזנברג , שנחשב לאיש שגילה את פיקאסו וטיפח אותו בראשית דרכו( עוד בטרם זכה לתשומת לבה של גרטרוד שטיין ). בשנת 1924 רכשה את הציור הזה, אספנית אמנות בריטית, בשם: ר.א וורקמן וכך הפך הציור לציור המוקדם ביותר של פיקאסו שנכנס אי פעם לגבולותיה של בריטניה. כעבור 4 שנים בלבד, בשנת 1928, נרכש הציור על ידי התעשיין האנגלי העשיר , סמואל קורטלוד , שהפך לאספן הפרטי של יצירות אמנות , החשוב ביותר בלונדון של אותם ימים, ולאחר מותו, בשנת 1947, הוא עבר לבעלות האוסף הנכבד של הברון אברקונוויי מוויילס והוצג בטירתו.יורשיו של הברון השאילו את הציור החשוב הזה בשנת 1970 ל ״ נשיונל גאלרי של לונדון ״ ומשם הוא יצא רק פעם אחת בלבד ל״ גלריית קורטולד ״ בחודש מאי שנת 2013 כדי לככב בתערוכה נפלאה שהתקיימה שם בנושא: ״ פיקאסו- שנת 1901 ״. לצערם הרב של שוחרי האמנות הבריטיים, משם – הציור כבר לא חזר ל ״ נשיונל גאלרי״ , שכן, בעליו- צאצאי הברון אברקונוויי, העבירו אותו בתום התערוכה הישר לבית המכירות כריסטיז׳ שבלונדון ושם הוא נמכר תוך דקות ספורות תמורת 50 מיליון ליש״ט לקרן האמנויות של קאטאר ונדד לנסיכות המפרץ העשירה הזו, תוך שסיכם בבת אחת תקופה ארוכה של כ 90 שנים שבהם היה בבעלות בריטית.

30אמיר גבע, Nechama Shchori Kuperstein ו28 נוספים2 תגובותשיתוף אחדלייקתגובה