הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של ד"ר אמיר גבע
לפנינו ציור נדיר, שונה ומאוד יוצא דופן – בין כל ציוריו של ענק עידן הזהב של הציור הפלמי – פיטר ברוייגל האב ( 1526- 1569 ) – שמוכר לכולנו , בעיקר, כיוצר מופלא של עבודות העוסקות בחיי האיכרים בפלנדריה , שידע לעורר בנו התפעלות לנוכח הדמויות הגרוטסקיות הצפופות שהניח על הקנבס שלפניו וגרם לנו לפעור פה למראה הסצנות הפנטסטיות שהציג בציוריו – רובן ככולן , עמוסות בהומור שחור . הציור שלפנינו נקרא : BATTLE IN THE BAY OF NAPLES והוא מתאר ארוע מלחמתי היסטורי שהתחולל במפרץ נאפולי בשנת 1284 . הציור הוזמן במיוחד אצל ברוייגל בשנת 1562 על ידי צאצאיו של האדמירל הגדול שניצח במלחמה הזו והסיפור האופף את נסיבות יצירתו – מרתק במיוחד. אקדים ואומר שהשנה מציינים באירופה את שנת ה 450 למותו של פיטר ברוייגל האב שהיה נערץ עוד בחייו על בני זמנו , בשני אירועים מאוד חשובים ונחשבים. הראשון שבהם כבר אירע – תערוכת ענק של יצירותיו הוצגה מה 2 באוקטובר 2018 ועד ה 13 בינואר 2019 בוינה – שבה , ב " קונסטהיסטורישה מיוזיאום " המהולל שלה הוחזק באולם גדול ופופולרי במיוחד – חלק ניכר מהאוצר האמנותי שהותיר אחריו הגאון הפלמי ובו , בין היתר – הציורים המפורסמים ביותר שלו : " ציידים בשלג " , " ריקוד האיכרים " , " חתונת האיכרים " , " נפילת איקרוס " , " התאבדות המלך שאול " , " שני הקופים " , " מגדל בבל ( הגדול ) " , שנחשב לציור מיתולוגי של ברוייגל ולצדו – " מגדל בבל ( הקטן ) " – שמוצג באופן רגיל בעיר רוטרדאם – שני " מגדלי הבבל הללו " לא הוצגו ביחד , זה לצד זה , עד כה , כבר 300 שנים ! ולצדם השתתף לראשונה גם – הציור המסתורי שלפנינו , שמוצג באופן קבוע בארמון משפחתי פרטי ברומא ! האירוע השני ייפתח באוקטובר 2019 בבריסל ובמרכזו – תערוכה נדירה לא פחות . פיטר ברוייגל מת בבריסל וכל עבודות הנייר שהותיר אחריו – נותרו למשמרת בארכיון המלכותי הבלגי המחזיק באוסף שאין לו כל מקבילה בעולם – שכן, בגלל שבריריותן של עבודות הנייר הללו , הן מוחזקות בספריה המלכותית של בריסל , בתנאים מיוחדים ואינן מוצגות בדרך כלל בפני הקהל הרחב . התערוכה הזו תהיה פתוחה בבריסל עד ה 15 בינואר 2020 . לגבי הציור ה " מלחמתי – היסטורי " שלפנינו , אכן, היה ויכוח ממושך בין מיטב המומחים סביב השאלה – האם זוהי עבודה מקורית של ברוייגל . לבסוף שוכנעה הגברת סבין האג , מנהלת ה " קונסטהיסטורישה מיוזיאום " של וינה כי הציור הכה שונה הזה של " פיטר הגדול " הוא , אכן , ציור מקורי שלו – לאחר שצאצאי בני משפחת דוריה – פמפילי ( DORIA – PAMPIHILJ ) ,מגנואה, הוכיחו לה , לדבריה , כי הציור נמצא בחזקת המשפחה מאז שנוצר בשנת 1562 וכי הוא הוזמן אצל ברוייגל בשנת 1559 על ידי אנדראה – דוריה ( 1486- 1560 ) , שנה לפני מותו ואשר לא זכה לראות את היצירה הגמורה בעודו בחייו . אנדראה – דוריה היה האדמירל של הרפובליקה הימית המפוארת של גנואה שהיה לה צי ימי מפואר ובימיו – אף שלטה בקורסיקה . מסתבר שראשיתה המתועדת של המשפחה – כמשפחת אצולה רבת השפעה – היה כבר במאה ה 11. הגיבור המפורסם הראשון במשפחה היה אנסאלדו ד'אוריה – שהיה קונסול העיר גנואה במאה ה 12 ( שם התואר שלו , היה : מגיסטרט – כפי שנקרא קונסול עוד מימי הרפובליקה הרומית העתיקה ). בנו , היה האדמירל הימי הראשון במשפחה , ונכדו – לורנצו , היה – כנראה – האדמירל – שבתמיכת סוחרי גנואה , בחר בחכמה לשתף פעולה עם ממלכת אראגון , הספרדית , כנגד הרפובליקה שאיימה אז על גנואה – רפובליקת ונציה . הקרב הגדול בין אראגון/ גנואה לבין ונציה – התחולל במפרץ נאפולי בשנת 1284 – ונציה שתמכה במלך נאפולי , שארל ד'אנג'ו – הצרפתי – הובסה – ווהשלטון בקורסיקה, סיציליה ואפילו בקפריסין – עבר לשליטת הרפובליקה של גנואה. עוד מספרים במשפחת " דוריה – פמפילי " כי במהלך הקרבות סביב העיר נאפולי – נשבה , בין היתר, הסוחר הונציאני המפורסם – מרקו פולו ( 1254 – 1324 ) , שנכלא בבית הכלא של גנואה – ובו הכתיב , לכאורה – את סיפור מסעותיו לסין , לשכנו לתא בכלא . גנואה, אגב , נחשבה אז ל " בית גידול ליורדי ים " – כולל : כריסטופר קולומבוס . מאחר ואני חשדן מטבעי – עשיתי לעצמי בדיקה מקבילה של הסיפור ההיסטורי – ואכן, גיליתי , לתדהמתי את המידע הנוסף , כדלקמן : ב 5/6/1284 – אכן – התחולל בדרום מפרץ נאפולי – קרב ימי גדול – שבו : צי משותף של אראגון , סיציליה וגנואה – תחת פיקודם העליון המשותף של רוג'ר מלאוריה ( ROGER OF LAURIA ׁ) , אדמירל אגדי, בן אראגון , שחי בשנים : 1245 – 1305 , ששלט אז בסיציליה , והאדמירל של גנואה, לורנצו ד'אוריה – הביס את הצי של ונציה , בנאפולי ואף שבה את מפקדי הצי. מסתבר כי בין צאצאי המשפחה המפוארת הזו שמקורה בגנואה היו גם שני גברים שזכו בתואר מרקיז , ואחד – מוצלח במיוחד , בשם : הקרדינל ג'יובאני באטיסטה פמפילי אף הפך לאפיפיור אינוסנטוס ה 10 ושרד בתפקידו הרם במשך קצת יותר מעשור : 1644- 1655. ואכן, הציור המיוחד במינו הזה שנוצר בשנת 1562 בצבעי שמן על לוח עץ , וגודלו : 71 על 42 ס"מ , מוחזק כיום באופן קבוע ב : DORIA – PAMPHILJ GALLERY , גלריה פרטית לאמנות – שבבעלות המשפחה – בארמונה שהוקם בשנת 1651 וניצב בסמוך לפיאצה נבונה המפורסמת של רומא. אוסף האמנות המשפחתי שנחנך על ידי האדמירל אנדראה – דוריה 100 שנים קודם – מוצג כיום בפני הציבור. הציור שלפנינו מעולם לא יצא מארמון המשפחה – עד להצגת הבכורה שלו בוינה בתחילת שנת 2019 , לכבוד שנת ה 450 למותו של פיטר ברוייגל האב .