פיטר פול רובנס

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע
סיפורו של ציור. לפנינו הציור הכי פרטי, אישי ואינטימי שיצר ענק ציירי הבארוק הפלמי, פיטר פול רובנס ( 1577-1640 ) ובו מתוארת רעייתו השניה , הלנה פורמנט ( 1614-1673 ) כשהיא יוצאת מהאמבטיה – עירומה , והיא עוטה אך ורק גלימת פרווה המכסה טפח ומגלה טפחיים . הציור שנקרא: ״ HELENE FOURMENT: A FUR CLOAK WRAPPED AROUND HER “ נוצר בשנת 1638 , בצבעי שמן על גבי לוח עץ אלון , וגודלו: 179×93 ס״מ . כלומר, הלנה מתוארת בגודלה הטבעי . הציור נותר בחזקת בני הזוג , באחוזה של רובנס , במרכז אנטוורפן , למעשה – עד יום מותה של הלנה , בשנת 1673 , כ 33 שנים לאחר מותו של רובנס עצמו . ידוע כי הציור הוזכר בצוואתה של הלנה פורמנט שנחתמה על ידה בשנת 1658, וכיום הוא מוצג בגלריה מס׳ 688 , ב ״ קונסטהיסטורישה מיוזיאום ״ בוינה . פיטר פול רובנס , התאלמן מרעייתו הראשונה, איזבלה בראנט ( 1591-1626 ) , כשניגפה במגפת הדבר הנוראה שפקדה את אנטוורפן בשנת 1626. הם נישאו בשנת 1609, כשרובנס היה בן 32 ואיזבלה – בת 18. היו להם חיים משותפים נפלאים ונולדו להם 3 ילדים : קלרה, ניקולאס ואלברט. כשאיזבלה מתה – בגיל 34 , היה רובנס לאלמן בן 49 , וכבר נחשב לאמן גדול ולדיפלומט מזהיר, בשרותה של הדוכסות הפלמית של בראבאנט . הוא היה גם עשיר מאוד ונשא תארי אבירות חשובים שקיבל משני מלכים גדולים : מלך ספרד – פיליפ ה 4 , ומלך אנגליה – צ׳ארלס ה 1. 4 שנים לאחר שהתאלמן , שודכה לו הלנה פורמנט , צעירונת יפיפיה , שהיתה בת 16 בלבד כאשר נישאה לרובנס בשנת 1630 , והוא כבר היה בן 53 ! הלנה היתה בתו הצעירה ביותר של דניאל פורמנט, סוחר המשי הגדול ביותר באנטוורפן , שהיה עשיר מאוד – אך חסר ייחוס – והשיא את כל 4 הבנות שלו לאנשים נכבדים ומיוחסים בקהילה. סיר פיטר פול רובנס מאוד התאים לפורמנט להיות בעלה של בתו . עד מהרה הפכה הלנה פורמנט למוזה האהובה ביותר על בעלה היצירתי והפורה , והחלה לשמש כמושא נפלא למספר דיוקנאות שיצר ואף דיגמנה עבורו במספר לא קטן של ציורים דתיים ומיתולוגיים שהוזמנו אצלו . השם הפורמלי שהעניק רובנס לציור הלא שגרתי שלו הזה היה : HET PELSKEN ( בפלמית : " הפרווה " ). מומחים רבים ייחסו לציורו האישי – פרטי הזה , של רובנס – מחווה לצייר הונציאני הגדול , טיציאן ( 1520-1576 ) שהיה נערץ עליו , שאף הוא יצר ציור אינטימי בשם : GIRL IN A FUR בדיוק 100 שנים לפני רובנס ( בשנת 1538 ) שבו מתוארת גם כן גבירה צעירה המכסה את מערומיה בפרווה . גם הציור הזה מוצג כיום ב " קונסטהיסטורישה מיוזיאום " בוינה , ומקוטלג במס' GG 89 . אותה מודליסטית שהייתה מן הסתם מאהבת של טיציאן ( שהיה נשוי במשך 5 שנים בלבד לססיליה סולדני ) שימשה אותו גם בשני ציורים מאוד חשובים ומפורסמים שלו : ה " ונוס מאורבינו " ( 1534 ) וה LA BELLA ׁ. משנת 1536. דמותה בציור האישי של טיציאן כמו גם דמותה של הלנה בציור שלפנינו , נחשבת לכזו שמזכירה למומחים את דמותה של ה VENUS PUDICA – ה " ונוס הצנועה " שהופיעה בציורי רינסאנס איטלקיים מוקדמים רבים – ותמיד : כשהיא מגוננת ומכסה את מערומיה בשתי זרועותיה . האמן הראשון שהציג בציוריו " ונוס צנועה " כזו היה סנדרו בוטיצ'לי ( 1445-1510 ) שתיאר ביצירתו : " הולדת ונוס " ( 1485 ) את ונוס המגיחה מהים מתוך קונכיה גדולה כשהיא עירומה לחלוטין , והיא מגנה על מבושיה בשתי זרועותיה . מבחינתו של בוטיצ'לי הציור הזה שאנו מכנים כ " רינסאנס גבוה מוקדם " נחשב ל " ניאו אפלטוניזם ". רובנס בחר לצייר את רעייתו שהיתה בת 24 בשנת 1638 כפי שהיא ללא ייפוי מלאכותי בציור בעל רקע כהה שמבליט את הקונטרסט בין הפרווה לעורה הבהיר והרך של הלנה – והקומפוזיציה בכללותה מוצגת בשיא הרגישות והעידון ובאופן מכובד – שכן , הציור לא נועד מלכתחילה לתצוגה או למכירה – אלא נמסר להלנה במתנה מבעלה . כשהציור נוצר – היה רובנס כבר בן 61 , וכעבור שנתיים , ב 1640 – הוא נפטר . הלנה , כאמור, שמרה על הציור עד יומה האחרון .