קלוד מונה

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.   קלוד מונה : ״ הצד החבוי של אמן גדול״ . בתחילת שנת 2007 התפרסם מוסף אמנות מיוחד של ה ״ ניו יורק טיימס ״ ובו נכללה כתבה אחת בלבד , בת 24 עמודי עיתון , שנחתמה על ידי מומחית האמנות של העיתון , קארול פוגל , אשר נשאה את השם המחייב : ״׳THE UNKNOWN MONET “ . בעקבות פרסום המוסף שהפתיע את חובבי האמנות , נפתחה תערוכה שבה הוצגו כ 100 רישומי פחם על נייר , שכולם נחתמו בודאות על ידי קלוד מונה ( 1840-1926 ) , ואשר לא היו מוכרים עד כה – במוזיאון נפלא , אך קטן למדי ודי אלמוני ששמו : ״ קלארק ארט אינסטיטיוט ״ בעיר ויליאמסטאון , מסצ׳וסטס שבארה״ב . התערוכה שעוררה עניין רב נחנכה ב 22/1/2007 ולמרבה הפלא , הועברה בשלמותה ב 17/3/2007 ל ״ רויאל אקדמי אוף ארטס ״ המפורסם שבלונדון . קטלוג התערוכה הוכן ונחתם על ידי ג׳ון קנדל ו ג׳יימס גאנץ , שני מומחים נחשבים בעולם בתחום ה ״ אימפרסיוניזם ״. בפתח הקטלוג הופיע מאמר שבו הציגו עורכיו את הדברים הבאים : מונה הציג עצמו תמיד כאמן שלעתים רחוקות בלבד מצא לנכון להפיק רישומי הכנה לפני תחילת עבודה על ציור שמן גדול. הקריירה של קלוד מונה נתפשה במשך שנים רבות כ " אמנות בצבעי שמן " . הוא הותיר אחריו גם כמה פסטלים וכן רישומים מתוכננים מועטים , אך רובם ככולם הם בעלי משמעות קטנה יחסית לכמות העצומה של הקנבסים הצבעוניים שצייר . ציורי השמן המפורסמים של קלוד מונה נחקרו בפירוט כה ממצה עד שלא נותר עוד כמעט בכלל מה ללמוד מהם , והמוזיאונים הגדולים בעולם מתקשים מאוד להפיק תערוכות חדשות שכוללות תמונות שטרם נראו בעבר. ברור להיסטוריוני האמנות מציורים של מיכלאנג'לו , דה וינצ'י ורמברנדט – כי המדיום הזה של "הרישום המוקדם " נחשב להכרחי כדי להשיג דיוק מוחלט בעת הצגת האנטומיה האנושית על גבי הבד. אך מונה עצמו הסתמך על כישוריו כשרטט מגיל צעיר ואף ביסס את גישתו הישירה לציור בצבעי שמן – על העקרון האימפרסיוניסטי שראוי לצייר בטבע את מה שרואים בו ברגע . לדברי עורכי הקטלוג – מונה בהחלט נהג להציץ בספרי סקיצות כדי ללמוד מראש נופים ובהם נופי ים שונים לקראת מסעותיו. זאת , לדבריהם, היתה גם השיטה הידועה שבה נקט ויליאם טרנר ( 1771-1851 ) שאף הוא התבלט כצייר נוף ענק שהתפתח בהשראת עבודותיהם של ציירי הנוף הפלמיים שקדמו לו . וכמו אצל טרנר , גילו מומחי " מונה " סט של תובנות מפתח לגבי " שיטות הייצור " שלו במסגרת חיפוש ממושך שבו אותרו כ 100 רישומי מונה בסיסיים שבהחלט היוו – הכנה לציורי שמן מאוחרים יותר שיצר . מסתבר כי סקיצות אלה של מונה מעולם לא הוצגו קודם לכן באף הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.  תערוכה בעולם . ורובן ככולן אף לא הופיעו קודם לכן באף קטלוג של יצירותיו . למיטב ידיעתי – עד שנת 2007 לא הוצגה בשום מקום בעולם תערוכת סקיצות ורישומי הכנה של קלוד מונה – ולמרבה הצער – מאז שהוצגה התערוכה הזו במסצ'וסטס ולאחר מכן, בלונדון – לא נאספו שוב רישומיו של קלוד מונה ולא הוצגו ביחד באף תערוכה נוספת .