הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של ד"ר אמיר גבע
לפנינו ארבעת ציורי ה ״ נשים בתספורת קארה ״ המפורסמים ביותר בהיסטוריה של האמנות , ואת ארבעתם יצר אמדיאו מודיליאני ( 1884-1920) בשנת 1917. למרבה הפלא – דווקא בפריז, שבה ״ המציא ״ מעצב השיער המפורסם , אנטואן, בשנת 1909 את סגנון תסרוקת ה CARET – שעד מהרה הפך באנגליה ובאמריקה לסמל מאבקן של נשים לשוויון , זכות להיבחר ולבחור ופמיניזם אקטיבי – נותר הסגנון הפופולרי לציין כמעט אך ורק : נעורים, בוהמה ואוונגרד. גם כאן קמה כבר בשנת 1909 ״ תנועה לשוויון זכויות לנשים ״ – אך פעילותה כמעט ולא הורגשה – ולמרבה הבושה – בצרפת ניתנה לנשים זכות בחירה רק בשנת 1945 , בתום מלחמת העולם השניה , ולמעשה , במשך כ 25 שנים , נותרה צרפת המדינה היחידה באירופה המערבית ( פרט לשוייץ ) שבה הודרו רגליהן של נשים מהקלפיות. לעומת זאת, למרבה המזל , פריז – חמקה באלגנטיות מנזק ממשי במהלך מלחמת העולם הראשונה , ופרט להפצצה גרמנית מקרית אחת שאירעה בספטמבר 1918 , ממש בסמוך לתום המלחמה , עיר האורות לא ניזוקה כמעט בכלל ורוב אירועי המלחמה הנוראה התרחשו הרחק מגבולותיה . שנת 1917 היתה שנה חזקה מאוד מבחינה אמנותית עבור מודיליאני , בן ה 33, שזכה לקבל המון הזמנות לציורי דיוקנאותיהן של נשים מחוגי הבוהמה והאוונגרדיה. באותה שנה הוא פגש את אהבת חייו – ז'אן אבוטרן , ציירת קתולית בת 19 ועבר לגור עמה. הוא הירבה לצייר אותה ושיווה לה בציוריו מראה אובאלי- מוארך , טיפוסי, מקורי – פרי דמיונו העשיר. תווי פניה המובהקים והנקיים תמיד הזכירו ציורים מסורתיים של מרים הבתולה. אך דווקא ב 4 הציורים שלפנינו – לא היא מתוארת – אבוטרן, מעולם לא התחברה לתספורת הזו. את ההזמנות ל 4 הציורים שלפנינו , קיבל אמדיאו מודיליאני מבני זוגן של נשים שהיו מחוברות היטב לחיי הלילה של פריז באותם ימים.



