אדואר מאנה

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  
ד"ר אמיר גבע

זה לצד זה מוצגים לפניכם – רישום ההכנה הסופי וציור השמן המושלם – של יצירה ששמה : ״ אביב ״ ( SPRING ) , שאותם יצר בזה אחר זה – אדואר מאנה ( 1832-1883 ) , בשנת 1881 , פחות משנתיים בטרם נפטר בגיל 51 . בהרבה בתי ספר חשובים לאמנות נוהגים להציג את שתי העבודות הנהדרות הללו ביחד כדוגמא מצוינת לתיאור תהליך עבודתם של מאסטרים גדולים . אדואר מאנה ( MANET ) נחשב כיום למורד הגדול שניסה להילחם בשמרנות המתנשאת של האקדמיה הצרפתית לאמנות כמעט כמו דון קישוט – בטחנות הרוח . כיום מאנה מוכר כאחד ממבשרי המודרניזם , וזכור כמי שעד יומו האחרון היה מהפכן שניסה ליצור שינוי בתוך ״ האירגון ״ ולא ל " חרב " אותו מבחוץ . הציור הזה שהוצג לראשונה בסלון הרשמי של פריז בשנת 1882 , נחשב להצלחה הציבורית הרחבה הראשונה והסופית של אדואר מאנה ואולי – גם לניצחון הראשון והיחידי שלו בעודו בחיים . שנה לאחר שהציור הוצג בסלון – לקח מאנה את הרישום הנפלא שעליו ביסס אותו והפך אותו להדפס סילברפוינט על גבי ניר אלבומין שהפך 100 שנים מאוחר יותר לאחד מההדפסים הפופולריים ביותר בעולם . ציור השמן של ה " אביב " נמכר בשנת 2014 במכירה פומבית ב " סות'ביז , ניו יורק " למוזיאון " ג'ון פ. גטי בלוס אנג'לס " תמורת 65 מיליון דולר – מחיר שיא שהושג לציור כלשהו של אדואר מאנה אי פעם . " אביב " תוכנן על ידי מאנה להיות הראשון מבין רביעיית ציורים אלגוריים שיתמקדו בתיאור ה " שיק " של נשות האליטה החברתית הפריזאית בכל אחת מ 4 עונות השנה . הרעיון ל " קווארטט " האמנותי הזה היה של חברו הקרוב של מאנה , אנטונין פרוסט ( 1832-1905) , עיתונאי פריזאי מפורסם שהפך לפוליטיקאי , ואשר מונה בשנת 1881 לשמש כשר האמנויות היפות בממשלתו של לאון גאמבטה , נשיא האסיפה הלאומית של הרפובליקה ה 3 הצרפתית – שנבחר אז לכהן כראש הממשלה . הוא רמז לידידו , מאנה , כי הדרך הנכונה לכבוש סופסוף את ה" טעם הטוב " של הקונצנזוס הציבורי שאותו מייצגת , כביכול , האקדמיה הלאומית לאמנויות – היא לייצר אליגוריה " כאילו " – " ניאו קלאסית " – וכך הוחלט כי מאנה ינסה לתאר האנשה של עונות השנה בסדרת ציורים שייצגו את האידאל של היופי – נשים באופנה תקופתית . למרבה הצער – הסדרה מעולם לא הושלמה , מאחר ואדואר מאנה אשר חלה כבר בעשור הרביעי לחייו במחלת העגבת שבעקבותיה לקה גם בשיגרון קשה , מת בשנת 1883 , בעודו בן 53 , שנה אחת בלבד לאחר שהספיק לסיים רק את ציורו השני בסדרה – " סתיו " ( AUTUMN ׂ) . בציורו הראשון בסדרה – " אביב " תיאר מאנה את דמותה של אישה יפה בשמלה פרחונית עם שמשיה וכובע תואמים , על רקע צבעי גן אביביים ושמים תכולים . הציור נושא אופי אימפרסיוניסטי לכל דבר ועניין . מי שריתקה את תשומת לבם של הצופים בציור של מאנה שהיה מאוד פופולרי לשם שינוי וזכה לביקורות מצוינות בעיתונות , הייתה המודליסטית . כל מי שהכיר את חיי הלילה של פריז יכול היה לזהות על נקלה כי האישה היפה שבציור הינה – ז'אן ד'מארסי ( 1865 – 1937 ) הכוכבת של מועדון הלילה הפריזאי הנודע , ה " פולי ברז'ר ". זה היה קברט פופולרי ששכן ברובע ה 9 של העיר ומשנת 1872 הופקו בו מופעי מוסיקה , מחול ואקרובטיקה וכן – מופעי עירום נשיים .כל המי ומי של " עיר האורות " נהגו לבלות במועדון הזה ביחד עם… פילגשותיהם או עם יצאניות שהם שכרו את שירותיהן. פרוש השם : " פולי ברז'ר " הוא : " יריד רועות הצאן " – והוא נקרא על שמו של ה " רו ברז'ר " , שמו של הרחוב הסמוך . ד'מארסי הייתה שחקנית , רקדנית וזמרת באופרטות קלילות שהוצגו בקברט ולהשלמת הכנסתה – שימשה כמודליסטית קבועה למדי של הציירים השובבים שנהגו לבקר בקברט להנאתם ובהם : מאנה , דגה ורנואר. ובכן , הרעיון הנהדר של שר האמנויות היפות בממשלת צרפת הניב – רישום מופלא , ציור נהדר והדפס רב מכר – אך הסדרה כולה לא הושלמה מעולם . הרישום שלפנינו – נוצר על ידי מאנה בשנת 1882 בעיפרון פחם , מברשת דקה ודיו שחור. גודלו : 31 על 21 ס"מ והוא מוצג כיום ב : FOGG MUSEUM , המוזיאון לאמנות של אוניברסיטת הרווארד , קיימבריג', מסצ'וסטס . הציור " אביב " שנוצר בשנת 1882 בצבעי שמן על בד הוא בגודל : 74 על 52 ס"מ והוא מוצג כיום במוזיאון " ג'ון פ. גטי " בלוס אנג'לס ביחד עם המאסטר של ההדפס . אציין כי הציור השני בסדרת " עונות השנה " – ששמו : " סתיו " , הושלם ע"י אדואר מאנה בשנת 1883 , חודשיים בטרם מותו , המודליסטית הפעם הייתה : מארי לורן , רקדנית שנאלצה לפרוש כשהיתה בת 25 כתוצאה מפציעה. לאחר מותו של מאנה , אותו העריצה, היא רכשה את הציור תמורת 1550 פרנקים וציוותה אותו לבנה שהתגורר בעיר נאנסי ותרם אותו בשנת 1905 ל " מוזיאון לאמנויות יפות של נאנסי " , בו הוא מוצג כיום. זהו ציור בצבעי שמן על בד שגודלו : 73 על 53 ס"מ. בשלטית הציור צוין כי המודליסטית , אמו של תורם הציור, הגב' מארי לורן , הייתה ה " מוזה " האחרונה של אדואר מאנה . מאנה שנולד, חי ומת בפריז – היה בן למשפחה עשירה ומקושרת של דיפלומטים ושופטים – במותו , נקבר באחוזת הקבר המשפחתית – בבית העלמין האריסטוקרטי – " פאסי " , המצוי בקרבת הטרוקאדרו, ברובע ה 16 בפריז .