ברונוזינו

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  
ד"ר אמיר גבע

לפנינו רישום נפלא שיצר הצייר הפלורנטיני המכונה : ״ ברונזינו ״ ( BRONZINO ) בשנת 1540 ובו מתוארת הדוכסית הצעירה בת ה 18, לאונורה די טולדו ( 1522-1562 ) , שנישאה לא מכבר לקוזימו ה 1 , דה מדיצ׳י , הדוכס הגדול של טוסקנה ודוכס פירנצה ( 1519-1574 ). באותה שנה נבחר ברונזינו לשמש כאמן החצר של הדוכס ומהרגע שיצר את העבודה הזו , כנראה כסקיצה , לקראת ציור פורמלי בצבעי שמן של הדוכסית היפה , זכה להיחשב בספרו המפורסם של ג׳ורג׳ו וזארי ( 1511- 1574 ) לאמן הראשון בהיסטוריה שסיפק לפטרון שלו – ציורים משפחתיים של שליט , אשתו וילדיו . אניולו ברונזינו ( 1503-1572 ) נחשב כיום לאחד מהבולטים שבאמני האסכולה המנייריסטית המשויכת לרינסאנס הפלורנטיני המאוחר . אין ספק כי לברונזינו היו חיים מרתקים בחצרם של הדוכס והדוכסית הצעירים . קוזימו נודע כפטרון אמנויות גדול , אך בהיותו עסוק מאוד בענייניו הפוליטיים , איפשר לרעייתו , שהתגלתה כ ״ אשת עסקים ״ מצויינת לנהל בעצמה את הפרוייקטים האדריכליים הגדולים שהתבצעו בפירנצה באמצע המאה ה 16 , ובכך הפכה אלינור דה טולדו למעשה – לבוסית של אמן החצר . אביה של לאונור היה המרקיז הספרדי פדרו אלוורס דה טולדו , אציל חשוב , שנשא את התואר הרם: המשנה למלך קרל ה 5 , קיסר האימפריה הרומית הקדושה בממלכת נפולי . במהלך נישואיה לדוכס של טוסקנה אלינור הפתיעה וזכתה לפופולריות רבה ולהשפעה עצומה בפירנצה , על אף היותה ספרדיה – ״ זרה ״. רכישת ושיפוץ ארמון פיטי בשנת 1549 , על ידי בית מדיצ׳י היו מעשה ידיה לתפארת וברונזינו סייע לה בכך ככל שנדרש . ארמון פיטי הפך מאז למעונם הרשמי של דוכסי טוסקנה . אלינור ילדה לקוזימו 11 ילדים , ולימים הפכה – בין היתר – לסבתא של מארי דה מדיצ׳י , מלכת צרפת ואמו של לואי ה 13 . היא מתה בשנת 1562 ממחלת המלריה כשהיא בת 40 . ברונזינו עצמו מת בשנת 1572 , בחצרו של הדוכס , שמת בעצמו שנתיים מאוחר יותר . ברונזינו הותיר אחריו עשרות עבודות חשובות בכנסיות רבות שברחבי פירנצה ובארמון פיטי עצמו . במקביל – היה כנראה גם רשם פעיל מאוד, אך למרבה הצער שרדו עד ימינו רק כ 60 רישומים יפיפיים שנוצרו בודאות בידיו . הרישום שלפנינו שגודלו : 50 על 20 ס״מ נוצר כאמור בשנת 1540 , בעיפרון גבס שחור ומברשת דיו , על גבי נייר . הוא מוצג באופן קבוע במוזיאון הלובר , בפריז. הרישום מכונה : ״ פניה המחייכות של אישה צעירה ״ ואינו נושא את שמה של הדוכסית מאחר ונוצר כסקיצה לציור פורמלי . חשיבותו של הרישום ויופיו זיכו אותו בכבוד לככב על עטיפת ספר הרישומים היחידי של אניולו ברונזינו שהוצא מעולם. הספר פורסם בארה״ב בשנת 2010 במאמץ משותף של ה ״ מטרופוליטן מיוזיאום ארט ״ ואוניברסיטת ייל , לאסוף ולכנס את החלק הארי של הרישומים לכבוד תערוכה גדולה שהתקיימה במטרופוליטן מה 20/1 ועד ה 18/4 בשנת 2010.