גוסטב קלימט ואמדיאו מודיליאני

 

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע

אנו עוסקים הבוקר בשתי עבודות מאוחרות , מופלאות , של שני אמנים אקספרסיוניסטים בולטים במיוחד – גוסטב קלימט ואמדיאו מודיליאני , שפעלו במקביל – האחד בוינה , והשני בפריז – בראשית המאה ה 20, ובחרו – בימי חייהם האחרונים לעסוק בנושא שריתק אותם – ״ אשה עם מניפה ״ – איש, איש – בסגנונו האופייני הנהדר. ב 6 בפברואר 1918, לקה האמן האוסטרי רב החשיבות , גוסטב קלימט ( KLIMT) במפתיע , בשבץ מוחי, ומת במיטתו כשהוא בן 55. לאחר שנטמן בבית העלמין של וינה, פונתה דירתו . יורשיו גילו לתדהמתם 3 ציורים בלתי גמורים – מרהיבים – שניצבו על כנים בסמוך למיטתו של קלימט. הציור שבצד ימין הוא אחד מהם. לפי רישומיו של האמן , שמו של הציור הוא: FRAU MIT FACHER ( “ ליידי עם מניפה ״ ). זהו ציור רבוע שגודלו בדיוק מטר על מטר, בצבעי שמן עדינים על בד. זהותה של הדמות המצויירת על הבד המרהיב הזה,אינה ידועה, וככל שאנו מבינים – גם זהות מזמין הציור אינה מוכרת ויתכן כי הוא נוצר על ידי קלימט – עבור עצמו . תופעה נדירה לכשלעצמה בשנות פעילותו האחרונות . זהו פורטרט חצי גוף של אישה צעירה עם רקע פרחוני ,מקושט בסגנון אסייאתי מובהק. האשה לובשת שמלה המזכירה קימונו יפני ושזורים בה מוטיבים של דרקון סיני והאגדות הקשורות אליו. הציור נמצא כיום בבעלות של אספן פרטי אלמוני , אך מוצג ברשותו ב ״ מוזיאון קלימט ״ הוירטואלי ( WWW.KLIMT.COM ). הציור נקבע כאחד מציוריו האחרונים של גוסטב קלימט , הבלתי גמורים, שטרם אושרו על ידיו לתצוגה, בעת מותו . ב 24 בינואר 1920, נפטר בפריז, האמן האקספרסיוניסטי השרמנטי – אמדיאו מודיליאני ( MODIGLIANI ) לאחר שסבל שנים רבות ממחלת השחפת , בשילוב עם סיבוכי אלכוהוליזם וצריכת סמים. הוא מת כשהוא בן 36 בלבד ונקבר בבית העלמין הפריזאי המפורסם – ״ פר לשז ״. מודיליאני הותיר אחריו את בת זוגו ז׳ן אבוטרן כשהיא בהריון מתקדם. וזו קפצה אל מותה מגג בית הוריה שהתנגדו בתוקף לקשר שלה עמו ( בין היתר בשל היותו יהודי ) , מספר ימים לאחר שנקבע מותו . מסתבר כי במקביל לקשר הכואב שקיים האמן הרומנטי עם אבוטרן, ניהל – מן הסתם – מעין פלירטוט עם העלמה שדמותה מתוארת בעבודה שמוצגת היום בצד שמאל ואף היא אוחזת במניפה. הציור נקרא: WOMAN WITH A FAN ( “ אישה עם מניפה ״ ) והוא הושלם , בצבעי שמן על בד, לקראת סוף שנת 1919 ונמסר בהקדשה אישית לידיה של העלמה לוניה צ׳כבוסקה , ששמרה אותו בביתה עד יום מותה. הציור הוא בגודל של 100 על 65 ס״מ ומוצג כיום ב ״ מוזיאון ד׳ארט מודרן דה לה ויל פאריז ״. אמדיאו מודיליאני פגש בלוניה כשנה לפני מותו והספיק לצייר אותה מספר פעמים. לוניה, עלמה ממוצא פולני ,ובעלה ( כן, היא היתה אישה נשואה ! ), קאזימיר, היו ידידיו של סוחר האמנות לאופולד זבורובסקי ( ZBOROWSKI ) שהיה פטרונו של מודיליאני בשנות חייו האחרונות. ואכן, יש טוענים כי רק מותו בטרם עת של האמן החולני, אך – החושני להפליא, מנע ממנו להשלים את , תחבולת פיתוייה של לוניה ולחבל בנישואיה. לצורך יצירת העבודה היפה הזו, הושיב האמן את לוניה בתנוחה מכובדת. היא עוטה שמלה צהובה שמקנה לגופה מראה – גמיש ,שמובלט ומודגש לנוכח הרקע האדמדם – ארגמני שבגבה. מאוחר יותר בחייה והרבה שנים לאחר מותו של מודיליאני, נזכרה לוניה וסיפרה כיצד ישבה מול האמן שלא חדל כל העת ללגום ברנדי זול ולשיר קטעי אריות של אופרות איטלקיות, כשהוא מזייף ללא הרף, ולבסוף, שקע עמוקות במלאכת הציור – עד כדי אקסטזה – ואז ליהטט על פני הקנבס כמו קוסם – עד שצנח על גבי הספה הבלויה שבסטודיו שלו באפיסת כוחות כשהוא מותיר על פני הבד את תיאורי דמותה ו " נפשה " חשופים לגמרי. ״ הוא היה , ללא ספק, גאון ענק״.
לקורסים וסדנאות לחצו כאן