הצייד

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.   סיפורו של ציור. הציור שלפנינו שנקרא : ״ הציד ״ ( LA CACCIA ) , הינו ציור חריג ויוצא דופן במיוחד ברשימה הגדולה של היצירות שיצר קלוד מונה ( 1840-1926 ) בקריירה הארוכה שלו . זהו – מן הראוי להודות – ציור מחווה אישי ( או אולי, חנופה ) של האמן לפטרונו הראשון שסייע לו לצלוח בשלום את השנתיים הראשונות של ה ״ אימפרסיוניזם ״. מונה , שהיה שקוע אז במצוקה כלכלית קשה , עשה ככל שיכול היה כדי לרצות את מי שאימץ אותו ורכש ממנו בימים הקשים של אמצע שנות ה 70 של המאה ה 19 , כמעט כל מה שהוא יצר, לטוב או לרע . והפטרון הנדיב הזה היה – ארנסט הושדה ( 1837-1891) – שמתואר בציור כצייד מצטיין שמוביל את חבריו – נושאי נשק – ביער, בשביל מואר , בדרכם לאתר ( בתחתית הציור ) את קורבן הצייד – המת . הציור נוצר באמצע שנת 1876, מיד לאחר נעילתה של התערוכה האימפרסיוניסטית הראשונה – שכמובן, נכשלה מבחינה מסחרית והאמנים שהציגו בה הפכו ללעג בפי כל הגווארדיה האקדמית ששלטה בסצנת האמנות של פריז . רק סוחרי אמנות ספורים – וחובב אמנות תמים מסוגו של הושדה האמינו בהרפתקאה האימפרסיוניסטית . הושדה עצמו שהעריץ את קלוד מונה – רכש אז אפילו את הציור : IMPRESSION שיצר מונה ובחר להציגו בתערוכה הזו – ציור שהפך לסמל התערוכה ולמעשה , כל התנועה נקראה על שמו , בהמשך לכתבה לגלגנית של עיתונאי – מבקר אמנות – שטען שהציור לא שווה אפילו את ערכו של הבד והצבע שנמשח עליו . ארנסט הושדה ( HOSCHEDE ) היה בעל חנות כלבו גדולה , ראשונה מסוגה בפריז , עשיר ותומך אמנות נלהב . הוא היה בנו של קולונל בצבא הצרפתי . בשנת 1871 רכש לעצמו הושדה – את טירת רוטמבורג שעמדה שוממה על פני שטח מיוער ענקי במונטג'רון , במרחק של כ 19 ק"מ דרומית – מזרחית לפריז . הוא השקיע הון תועפות בשיקום ובשיפוץ הטירה העתיקה שרכש . מונה טרח והגיע למקום , טייל ביער – והגה את רעיון הנושא לציור הציד שנועד לקשט את הקיר שמעל לאח שבחדר האורחים המפואר של מיטיבו – הושדה , בטירה שלו . למרבה הצער – הושדה שביזבז הון עתק על רכישת והשבחת הטירה היקרה שלו , נכשל בעסקיו – ולקראת סוף שנת 1877 , פשט את הרגל כשעסקיו קרסו . עד מהרה נאלץ הושדה למכור את הטירה כדי להחזיר חלק זעום מחובותיו ואף אולץ למכור לסוחרי אמנות בפריז – את חלקו העיקרי של אוסף האמנות שלו במחירי הפסד . הושדה נקלע למשבר אישי חמור – נטש את פריז ועקבותיו אבדו . עד היום לא ברור לחלוטין היכן הסתובב ב 4 השנים הבאות – עד שנודע כי הוא מת ( יתכן שהתאבד ) , כנראה , בשנת 1891. הסיפור הופך ליותר תמוה , ואולי גם יותר מעורר צער , כאשר במהלך קיץ 1878 – בעוד בעלה נעדר – עברו , אליס , רעייתו חסרת הכל של ארנסט הושדה , ו 6 ילדיהם , להתגורר ביחד עם קלוד מונה , ורעייתו , קמיל דונסייה ( 1847-1879 ) בביתם . בדיוק אז , בשנת 1878 – ילדה קמיל בת ה 31 , את מישל – בנם המשותף השני של קלוד ושלה , ומיד חלתה – כך שאליס הפכה ברצון לאם הבית ולאומנת של התינוק שאך נולד . למרבה הצער – קמיל מתה בתוך שנה , בגיל 32 , לאחר שהסתבר כי היא לקתה בסרטן העצמות באגן ירכיה וזאת במקביל למחלת השחפת בה חלתה כנראה כבר בנעוריה . משנת 1883 , חיו אליס וקלוד כבני זוג לכל דבר – ומאוחר יותר אף נישאו . למרבה הפלא גם בנו הבכור של קלוד מונה , נישא לאחת מבנותיה של אליס. מאוחר יותר השמיעו הרכילאים של פריז את ההערכה כי הרומן בין קלוד מונה ואליס הושדה החל , למעשה, כבר בקיץ 1876, מאחורי גבו של בעלה האומלל . – הציור : " הציד " שנוצר בצבעי שמן על גבי קנבס שגודלו : 173X140 ס"מ מוצג כיום באוסף פרטי של בעלי בית מלון בשם : HOTEL GUENEGAUD בפריז, שמנהלים לצדו של המלון גם מוזיאון קטן שנקרא: MUSEE DE LA CHASSE ET LA NATURE . סיפור קשה – אך מעניין.