יאן סטין

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.  זהו ציורו המופלא – A WOMAN AT HER TOILET – של יאן סטין ( JAN STEEN ) , איש ליידן , שמצפון להאג , בהולנד , שנוצר בשנת 1663 , ונחשב בעיני אוצר האמנות הראשי של ״ ארמון המלוכה הבריטי – באקינגהאם ״ – ל ״ ציור הקטן – הכי גדול בתולדות האמנות ״. בזכותו של הציור הזה , וסדרה נוספת של ציורים שיצר יאן סטין , שרובם ככולם עסקו בתיאורם של אנשים פשוטים , חיי היומיום שלהם , בעושר ובעוני , באושר וביגון – זכה האמן הכי חילוני שפעל בתקופת ״ תור הזהב ״ בפלנדריה , לאחרונה , בתואר : ״ האמן הפלמי האהוב ביותר בהיסטוריה של האמנות ״. יש להניח כי השם – יאן סטין , פחות מוכר לרבים מאיתנו , לעומת רובנס או רמברנדט – שמככבים בכל המוזיאונים הגדולים ונחשבים לענקי עידן הזהב . רמברנדט ויאן סטין , נולדו שניהם בליידן . רמברנדט , בשנת 1606 וסטין – 19 שנים אחריו . רמברנדט מת בשנת 1669 – כשיאן סטין היה בשיאו , וסטין מת – 10 שנים אחריו . הם הכירו זה את זה – אך ללא ספק היו שונים מאוד זה מזה , בדרכם האמנותית ובאורח חייהם . יאן סטין היה הבכור מבין 8 ילדים , ובן למשפחה ממוצעת בעיר ליידן . הוא זוהה כמוכשר כבר בנעוריו ובשנת 1646, כשהיה בן 21 , התקבל לאוניברסיטת ליידן , ומיד התבלט כצייר חילוני לגמרי שמצטיין בתיאור חיי הכפר הפלמיים . רבים מציוריו הם שוקקי חיים ונעימים – ובני משפחתו – רעייתו הראשונה , שמונת ילדיהם , ומאוחר יותר – גם רעייתו השניה , לה נישא לאחר שהתאלמן – מריה ואן אגמונד – שימשו כמודליסטים מועדפים עליו , בציוריו . סטין צייר בסך הכל , כ 400 ציורים , במהלך הקריירה שלו – ולבסוף – מת בליידן , העיר שבה נולד ופעל כל ימיו , כשהוא בן 54. מסתבר כי פרט להיותו אהוב לבם של חובבי האמנות בהולנד – יאן סטין נחשב גם לאהוד במיוחד בבריטניה . הציור שלפנינו , שנוצר בצבעי שמן על פני פאנל עץ , וגודלו 66 על 58 ס"מ בלבד , תלוי כיום על קיר מרכזי בארמון המלוכה הבריטי , באקינגהאם , בסמוך לחדר השינה הפרטי של המלכה אליזבט השניה . באוסף של בית המלוכה , שרשום על שם : ה " רויאל קולקשן טראסט " יש כ 10 ציורים מקוריים של יאן סטין . הציור שלפנינו נרכש בשנת 1821 על ידי המלך ג'ורג' ה 4, סבה של המלכה ויקטוריה , ששלט באנגליה בסך הכל 10 שנים , אך בהן רכש עשרות ציורים פלמיים לאוסף המלכותי . את הציור הזה תלה המלך בארמון וינדזור שבו מת בשנת 1830 כשהוא בן 71. אוצר האמנות של ארמון באקינגהאם מספר כי המלכה אליזבט השניה בכבודה ובעצמה ביקשה כי הציור יועתק למקומו הנוכחי ליד חדר השינה שלה כמעט מיד לאחר שהוכתרה למלכה בשנת 1952. לגבי הציור עצמו – הפירושים רבים ומגוונים . ונשאלות שאלות רבות שהאמן עצמו , כמובן , מעולם לא טרח להשיב עליהן : " האם הגברת הרגע נעורה משנתה , בחדר השינה שלה ? " ואם , היא אכן , פושטת את גרביה או – שמא – גורבת אותן – האם זה קורה לפני , או אחרי , לילה של מפגש מיני סוער " ?? אין ספק כי הציור מתאר אשה במעין סיטואציה אישית הניתנת לכפל מכופל של פירושים . בחלוף הזמן , רוב מבקרי האמנות , נוטים יותר ויותר , להעריך כי בציור יש : " רמיזה מינית ". מי אני שאשפוט ?? מאחר ויאן סטין לא היה מסוג האמנים שנהגו להשכיר את כישרונם לפטרונים ששילמו להם תמורת תיאור דיוקניהם ו/או להזמין ציור דתי כזה או אחר שיוצג בקאפלה הכנסייתית הפרטית שלהם , פרנסתו הייתה דחוקה כל ימיו . במשך שנים נאלץ סטין להתפרנס , בעיקר, באמצעות נטילת מישרה כעובד שכיר או בשותפות חלקית בעסק צדדי , שבדרך כלל – כשל . בזמנו סופר סיפור כי כשמזמין עבודה פוטנציאלי הגיע לפגוש את יאן סטין בביתו – הוא, כמובן , לא נמצא . כעבור שעות ארוכות, עלה בידי הלקוח , בסיועם של 4 מילדיו של האמן , לאתר את בית המרזח שבו ישב האמן ושתה כמעט עד אובדן הכרתו . סיפור חייו של יאן סטין רצוף בהמון אניקדוטות אודות העובדה שהוא נחשב לחובב שתיה נלהב וכי אהב – לא פחות מאשר לצייר – גם את ה " העבודה השניה " שלו , לבשל בירה או להגיש בירה בבית מרזח כזה או אחר תמורת שכר צנוע . וכמובן – ללגום בעצמו ללא הרף . אין ספק כי חלק מהחיבה היתרה שרוחשים ההולנדים ליאן סטין – נובע גם מעצם העובדה שהוא היה : " אחד העם " – ומרבית ציוריו הטובים ביותר הם , אכן , אלו שמתארים בחום ובאהבה את חיי היומיום של ההולנדי הכי ממוצע שיש .