ליאון בקשט

ליאון בקשט: מי שהפך את הבמה לציור
Léon Bakst (1866–1924)
הצייר והמעצב היהודי שהלביש את בלט רוס בצבעים שלא נראו קודם 

נולד כלייב רוזנברג למשפחה יהודית בווילנה (אז באימפריה הרוסית). שינה את שמו ל"ליאון בקשט" כדי להצליח בעולם האמנות הלא-יהודי.
למד אמנות בסנט פטרבורג, ולאחר מכן בפריז, שם הושפע מהמגמות האימפרסיוניסטיות והסימבוליסטיות.
ב-1909 חבר לסרגיי דיאגילב, מייסד בלט רוס, והפך למעצב התפאורות והתלבושות המרכזי של הלהקה. בקשט יצר סגנון חדש ומרהיב של תפאורה ותלבושות: צבעים מזרחיים נועזים: טורקיז, זהב, סגול דימויים מהמיתולוגיה היוונית, מהמזרח, מרוסיה העתיקה עיצובים אקזוטיים, עשירים, רוויי תנועה וקו
שילוב מהפכני של אמנות גבוהה עם תיאטרון, בלט ואופרה

בקשט היה חלק בלתי נפרד מהמהפכה האסתטית של תחילת המאה ה-20. עבודותיו עיצבו את המודרניזם הבימתי.

יצירות בולטות
שחרזאדה (1910) – בלט אקזוטי שהשפיע על כל אופנת פריז

הנביא (Le Dieu Bleu, 1912)

אפולו ודפנה – מיתוס יווני שנעשה תיאטרון חי

עיצב גם את "פטרושקה", "פולחן האביב", "הנשף", ועוד

🏛 היכן מוצגות עבודותיו כיום
מוזיאון הרוסי, סנט פטרבורג

Musée d'Orsay, פריז

Victoria and Albert Museum, לונדון

The Jewish Museum, ניו יורק

אוספים פרטיים ואוספי אופנה

עבודותי מוצגות ב:
תערוכות סולו בפריז, סנט פטרבורג, לונדון

עשרות הפקות בבלט רוס בכל אירופה

הציג גם ציורים, דיוקנאות ועיטורים בסגנון אר נובו
בקשט שינה את הדרך בה העולם רואה עיצוב במה.
השפיע על מעצבי אופנה, תיאטרון, קולנוע ואמנות חזותית עד היום.
הוא עשה לבלט את מה שמונדריאן עשה לציור – חידוש בשפה האסתטית.

סיפור מיוחד: כשהלבוש היה שער לגן עדן אבוד
בתלבושותיו ל"שחרזאדה" הביא בקשט השראה מכתבי הקבלה ומהזוהר. הוא האמין שהצבעים הם שערים לתודעה – ושבגדים יכולים לגעת בנשמה.
התגובה בפריז הייתה היסטרית – קו שמלות חדש, תכשיטים מזרחיים, ומהפכה בתיאטרון הוויזואלי.