הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של ד"ר אמיר גבע. סיפורו של ציור. לפנינו הציור : ״ מגדלנה חוזרת בתשובה ״ , שמכונה פעמים רבות: ״ מגדלנה באור מהבהב ״ , שנוצר על ידי אמן הקיארוסקורו הצרפתי מספר אחת – ז׳ורז׳ דה לה טור ( 1593-1652 ) בשנת 1638. דה לה טור היה צייר בארוק צרפתי שחי רוב ימות חייו בדוכסות לוריין , הסמוכה לחבל אלזס , ואשר הייתה בתחומי האימפריה הרומית הקדושה . עיקר תרומתו החשובה בתולדות האמנות היתה בפיתוח שיטת הקיארוסקורו , בהשראת קאראוואג׳ו ( 1571-1610 ) שביסודה – שימוש בניגודיות ( קונטרסט ) חדה בין אזורים כהים לבין אזורים בהירים בציור באופן שהיתה לה השפעה מכריעה על תפיסת היצירה והגשת הקומפוזיציה . הניגודיות יצרה תחושה של דרמה ותלת מימדיות והציגה אובייקטים בעלי חשיבות בציור כמוארים או אפילו כמקורות אור. כמו אמנים רבים בני תקופתו , התפרנס דה לה טור בעיקר ממכירת ציורים בנושאי דת – הוא יסד סטודיו מצליח בעיירה לינויל , שם מכר ציורים רבים לבורגנות המקומית וצבר בהדרגה – הון עצמי ניכר – בין היתר זכה לקבל הזמנות לא מעטות מדוכס לוריין ובשנת 1638 אף זכה להיקרא : " צייר המלך " בעיצומה של מלחמת 30 השנים כאשר , פרדיננד ה 3 , קיסר האימפריה הרומית הקדושה מבית האבסבורג , שכר בעצמו את שירותיו. הציור שלפנינו הוא הראשון בשורה של ציורים שיצר דה לה טור בסגנון שמכונה כיום : טנבריזם ( TENEBRISM ׂ) שהוא סגנון ציור המשתמש בקיארוסקורו ניכר במיוחד , תוך יצירת מעברים מהירים בין אור בהיר וצל עמוק . לאפלה יש תפקיד חשוב בציורי הסגנון הזה . הסגנון נפוץ בעיקר בציורי הבארוק המאוחרים וטופח במיוחד על ידי ז'ורז' דה לה טור שאהב ליצור בעבודותיו אשליה של תלת מימד באופן המזכיר : " תאורת במה ". בכך נבדל דה לה טור מקאראוואג'ו הגדול שללא ספק – נחשב – לממציא שיטת ה " אור וצל " ונחשב בעצמו למי שהלך בדרכו – אך התפתח ככל שחלף הזמן ושילב את השיטה הטנבריסטית שלו גם ביצירת ציורים חילוניים – עממיים , שבהם הציג מכל וכל : החל בשחקני קלפים , רמאים ונוכלים , סעודת טיפשים ואפילו – גירושין…. כיום מכונה ז'ורז' דה לה טור פעמים רבות : " הצייר הכהה הגדול של צרפת " – ובשל העובדה שהוא נהג לבקר לא פעם באוטרכט שבהולנד ולעבוד בצוותא עם ידידיו שהתחנכו שם – יש הקושרים את מורשתו הטנבריסטית ל " אמנות האפלה " שאיפיינה את ציירי אסכולת אוטרכט ובמיוחד את הצייר הפלמי : ון הונורסט . אלא שאצל דה לה טור בלט תמיד מקור אור מלאכותי ולא טבעי והוא השתדל לא להשתמש באיזושהי קרן אור שחומקת דרך פירצה בוילון אל תוך חלל החדר שבו מתרחשת עלילת הבמה שבציור שלו , אלא באור נר שמוצג בגלוי על השולחן . בציוריו החילוניים העדיף דה לה טור לתאר בדרך כלל אנשים פשוטים וצנועים , במיוחד דמויות של נשים רציניות, מאופקות ואדוקות – אמהות צעירות לילדים קטנים – או , אם תרצו : " מגדלנות " קטנות. בציור שלפנינו שהוזמן בשנת 1638 על ידי הקיסר פרדיננד ה 3 לבית האבסבורג מככבת מריה מגדלנה ( מרים המגדלית ) שהיתה אישה יהודיה המוזכרת בברית החדשה כתומכת מרכזית בישו הנוצרי , ואשר נודעה כ " שליחת השליחים ". על פי ספרי הבשורה היתה מגדלנה אחת מהנשים שנכחו בצליבתו של ישו וגם בעת קומו לתחיה. מריה מגדלנה היתה זו שטיפלה בגופתו של ישו לאחר שהורד מהצלב והיא ( ביחד עם מרים, אמו של ישו ) היתה זו שלה בישר המלאך על קומו לתחיה של ישו הנוצרי. הציור : " מגדלנה חוזרת בתשובה " נוצר בצבעי שמן על גבי קנבס וגודלו : 95X60 ס"מ והוא מוצג באופן קבוע ב " מטרופוליטן מיוזיאום אוף ארט , ניו יורק " . ז'ורז' דה לה טור וכל בני משפחתו הגרעינית ניגפו ומתו במגיפה שהתפשטה בצרפת בשנת 1652 . הוא היה אז בן 59. ציוריו מוצגים כיום במיטב המוזיאונים ברחבי העולם : הלובר בפריז, המטרופוליטן בניו יורק , מוזיאון פול גטי בלוס אנג'לס ועוד.
