מריאטה רובוסטי

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע

את ציור הדיוקן העצמי הנועז שלפנינו ציירה אמנית ענקית שהייתה יכולה להיכלל בין גדולי אמני הרינסאנס הגבוה אלמלא הייתה אישה , כלומר, השתייכה למגדר ״ הלא נכון – בזמן הלא נכון ״. שמה היה מריאטה רובוסטי ( 1560-1590 ) והיא כונתה בפי כל : ״ לה טינטורטה ״ , כי היא הייתה בתו הבכורה , האהובה במיוחד, של ענק הרינסאנס הונציאני , ג׳יאקובו רובוסטי ( 1518-1594 ) , שנודע כ ״ טינטורטו ״. מריאטה יצרה את העבודה הנהדרת הזו במסתור שלה , כלומר, בסטודיו של אביה – בזמנה הפנוי – עבור עצמה . הציור הושלם על ידה בשנת 1580 , כשהיתה בת 20, גודלו : 90 על 50 ס״מ , והוא מוצג כיום באופן קבוע ב ״ רייקסמיוזיאום ״ , אמסטרדם, שמתגאה בכך שהוא מחזיק בשניים מבין הציורים הבודדים של טינטורטה שאושרו כשלה . טינטורטה הפכה לאגדה עוד בימי חייה הקצרים אך התפרסמה רק כעבור 300 שנים מיום מותה . היא נולדה בונציה בשנת 1560 כראשונה שבין 5 בנות ו 3 בנים , לאמן המפורסם " טינטורטו " – שכונה כך מאחר והיה בנו של צבע בדים ( " טינטורה " באיטלקית ) מצליח בעיר התעלות . טינטורטו נחשב לאמן גדול בעירו ונודע בעיקר בקומפוזיציות התיאטרליות שיצר תוך שימוש גאוני בצבעים עזים – שבזכותן זכה בכינוי נוסף : " איל פוריוזו " ( IL FURIOSO ). האמן המנוסה שהפך לבן בית בחצרות מלכי אירופה – זיהה את כשרונה הבולט של בתו כבר כשהייתה בת 7 , ואיפשר לה להתלמד אצלו בסטודיו , תוך שהדריך אותה ועקב בתדהמה אחר התקדמותה המופלאה . מאחר ומוסכמות אותם ימים היו כאלה שקבעו באופן קטגורי כי נשים יכולות לצייר בפרטיות תחומן הביתי והמשפחתי – מריאטה לא זכתה לגישה פתוחה לעולם האמנות שמחוץ לכתלי הסטודיו של אביה . הכשרתה כללה שירות חניכה בסביבת בית המלאכה של אביה , וככל הידוע לנו כיום – על אף שאביה המפורסם אהב אותה יותר מכל והעריץ את כשרונה הבולט – מרבית עבודתה היצירתית , " נחבאה " בשולי יצירתו של אביה . סיפורה האישי של טינטורטה הוא מדהים במיוחד ורובו מבוסס על אגדות שהתפרסמו בתקופה הרומנטית – כ 300 שנים לאחר מותה – אבל נראה כי בין רובוסטי ובין אביה התקיימה מערכת יחסים קרובה במיוחד וכי בשל העובדה שהוא סמך על כושר שיפוטה הנדיר וגאוניותה האמנותית , הוא נהג לקחת אותה עמו , כבר כשהיתה בת 12, כשהיא מחופשת לנער , לכל פגישותיו החשובות ביותר ובהן , פגישות אצל מקסימיליאן ( 1527-1576 ) , קיסר האימפריה הרומית הקדושה ואצל פיליפ ה 2 ( 1556-1598 ) מלך ספרד – וכשמלאו לה 16 שנים , נתן לה יד חופשית לבצע הזמנות עבודה שקיבל – ובלבד שתבצען בסטודיו שלו . כשסיימה – נהג לבצע תיקונים קלי ערך בציוריה ולחתום את שמו בשוליהם . טינטורטו לא חפץ לפגוע בקריירה המשגשגת של עצמו , ובשל העובדה , שעיקר הזמנות העבודה שקיבל היו בחסות פטרונית של מלכים וקרדינלים – העדיף להיכנע למוסכמות שהיו ברובן דתיות ו " ומוסריות " ואף אילץ את בתו להינשא לבנו של תכשיטן ונציאני עשיר בשם ג'אקופו אוגוסטה , כדי להבטיח שהיא תישאר – למעשה – תחת חסותו – ותמיד בקרבתו . זה קרה בשנת 1578 , כשטינטורטה היתה בת 18. היא ילדה לבעלה – 2 בנים ובת אחת – ובין הלידות הוסיפה לצייר עבור אביה בבית המלאכה שלו ששיגשג – ובעת שכרעה ללדת בפעם הרביעית – בשנת 1590 – כשהייתה בדיוק בת 30 . מתה עקב סיבוך בלתי צפוי ועמה מתה התינוקת שאך נולדה . כאמור – טינטורטה לא הותירה אחריה ציורים חתומים בשמה , ובכ"ז , מספר ציורים מועט מאוד שעליהם חתום טינטורטו – זוהו כשלה . כישרונה יוצא הדופן כמו גם סיפור הקשר המיוחד במינו , לטוב ולרע , ששרר בין אביה ובינה – הובלט שנים רבות לאחר מותה ובעיקר בזכות העובדה שהפכה למוזה של ציירים , סופרים ומלחינים – באיטליה , אנגליה וצרפת – ששילבו את " דמותה הטראגית " ביצירותיהם . כך הפכה טינטורטה לגיבורה טראגית באופרה של מלחין בן עירה ונציה במאה ה 18 , לגיבורת רומן של סופר בריטי מצליח – ואילו , אבלו הכבד של " טינטורטו " לצד מיטת גופתה של בתו המתה בת ה 30 – " טינטורטה " , תואר לפחות פעמיים בציורים שכיכבו בסלון של פריז . בפעם הראשונה , בציור של אמן ויקטוריאני אנגלי בשם : הנרי נלסון או'ניל ( 1817- 1880 ) שהציג אותו בסלון של פריז בהצלחה בשנת 1843 ובפעם האחרת בציור של צייר צרפתי בן התקופה הרומנטית בשם : לון קוגנט , שהציג אותו בסלון של פריז בשנת 1873. הסיפור על טינטורטו ובתו המתה – הפך לאגדה .