הגברת הראשונה של הרנסנס – סופוניסבה אנגיסולה (Sofonisba Anguissola)
ציירת פורצת דרך, אישה עם מכחול ביד וחזון בלב
במאה ה-16, בתקופה שבה עולם האמנות היה נחלתם הכמעט בלעדית של גברים, בלטה דמות אחת שהעזה לפרוץ את המסגרות – סופוניסבה אנגיסולה, בת אצולה מצפון איטליה, שנולדה בשנת 1532 בעיר קרמונה ולימדה את אירופה כולה שנשיות וכישרון אמנותי יכולים להתקיים בהרמוניה מזהירה.
לימוד פורץ דרך
אביה, אמיליו אנגיסולה, האמין שנשים יכולות להשכיל ולהצטיין כמו גברים, ושלח אותה ללמוד אצל אמנים מובילים, דבר שלא היה מקובל בזמנה. היא למדה רישום וציור אצל ברנרדינו קאמפי, ובהמשך אצל ברנרדינו גאטי. סופוניסבה לא התקבלה כחברה בגילדת האמנים – מעמד שנמנע מנשים – אך כישרונה היה כה עוצמתי, שהוא לא נזקק לאישור פורמלי כדי לפרוח.
הסגנון והעבודות
אנגיסולה התמקדה בציורי דיוקן, אבל לא הסתפקה בתיעוד חיצוני – היא ציירה רגש, אינטימיות, וחיים פנימיים. עבודותיה מתארות משפחתה, עצמה, משרתות וחצרות מלוכה, תוך רגישות יוצאת דופן למבטים, למחוות ידיים, ולמבטי עיניים.
בין ציוריה הבולטים:
Self-Portrait – דיוקן עצמי עוצמתי שבו היא מביטה ישירות בצופה – אמירה אמנותית נשית ומהפכנית.
The Chess Game – שלוש מאחיותיה משחקות שחמט, ציור שכולו חדוות חיים, תבונה ונשיות משוחררת.
Portrait of the Artist’s Sisters Playing Chess (1555) – אולי הציור המפורסם ביותר שלה, שבאמצעותו קנתה לה שם ברחבי אירופה.
בחצר המלכות
כישרונה הגיע עד לאוזני המלכה הספרדית, והיא הוזמנה לחצרו של פיליפ השני, שם שימשה כציירת החצר וכמורה לאמנות של המלכה הצעירה. היא זכתה לכבוד, מעמד, וחיים של נסיכה – אך לעולם לא חדלה לצייר.
חיים אישיים מלאי הרפתקאות
בשנות ה-40 לחייה, ולאחר שנים בחצר המלוכה, היא נישאה לאציל סיציליאני ונסעה עמו לפלרמו. גם שם המשיכה לצייר. בבגרותה עברה לגנואה, ולאחר מכן ללִיוורנו. היא חיה עד גיל 93 – תוחלת חיים בלתי רגילה לזמנה – והמשיכה לצייר גם כשראייתה נחלשה.
פגישה מרגשת התקיימה ב-1624, כאשר הצייר אנטוני ואן דייק הגיע לבקרה בגיל 92, ותיאר אותה ביומנו כאישה רבת תבונה, עם עיניים שכבר אינן רואות היטב אך עם מבט שחודר לנשמה.
🏛️ איפה ניתן לראות את יצירותיה כיום?
עבודותיה מוצגות במוזיאונים חשובים, בהם:
מוזיאון הפראדו במדריד
הארמיטאז' בסנקט פטרבורג
הגלריה הלאומית בלונדון
הגלריה אופיצי בפירנצה
מוזיאונים בקרמונה, עיר הולדתה
סופוניסבה אנגיסולה הייתה לא רק אמנית מחוננת, אלא גם דמות היסטורית בעלת השפעה עצומה על הדרך שבה נשים יכלו לתפוס את עצמן באמנות. היא סללה את הדרך לדורות של ציירות אחריה – ארטמיזיה ג'נטילסקי, אליזבת ויז'ה-לברן, ועוד רבות.
היא הייתה אישה בתקופה גברית, אמנית בתקופה של מגבלות, ומודל השראה עד ימינו.




