פוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של ד"ר אמיר גבע. סיפורה של תערוכה שטרם הייתה כדוגמתה. לא יאומן , אך ממש בימים אלה שבהם צפוי כנראה להיחתם הסכם הגרעין השני בין איראן ובין אירופה-אמריקה, חנכו שליטי הרפובליקה המוסלמית של איראן – תערוכת ענק שבה מוצגות יצירות מופת מערביות מתוך אוסף רב ערך שמונח , מוחבא – כבר יותר מ 40 שנה במרתפי המוזיאון לאמנות עכשווית של טהראן. זוהי תערוכה מדהימה שלא ניתן לראות כמותה מחוץ לאירופה או לארה״ב , ובמערב רומזים כי הנשיא השמרן של איראן, איברהים ראיסי , לא היה מאשר את פתיחתה – אלמלא היה משוכנע בכך כי ״ הסכם הגרעין ״ עומד להיחתם בימים הקרובים ובעקבותיו יגיע לאיראן – זרם של תיירים מאירופה ואולי גם מאמריקה . בתערוכה שנפתחה – מוצגות כ 150 יצירות מערביות מודרניות של אמנים ובהם : פול גוגן, אנרי דה טולוז לוטרק , וינסנט ון גוך , פייר אוגוסט רנואר , ז׳ואן מירו , פאבלו פיקאסו , אלברטו ג׳יאקומטי ,מקס ארנסט,וסילי קנדינסקי ,פרנסיס בייקון ,מארק רותקו , ג׳קסון פולוק ואנדי וורהול . המוזיאון המרהיב ביופיו תוכנן בתחילת שנות ה 70 , ביוזמת שליט העל של פרס דאז , השאח ( מלך ) מוחמד רזא פהלווי ( 1919-1980 ) , ע'י האדריכל המפורסם קמראן דיבא ( נ' 1937 ) , שהוא בן דודה של פארה דיבא ( נ' 1938 ) – אלמנתו של השאח ומלכתו . האדריכל , שחי כיום בפריז, השתמש באלמנטים מהאדריכלות הפרסית המסורתית , ושיבץ בתוכניות הבניה שלו – סממני בניה מודרניסטית בהשראה מהגוגנהיים של ניו יורק . בניית המוזיאון הושלמה בשנת 1977 והוא הוצמד לפארק אלה , בלבה של טהראן ונחנך באותה שנה . מבנה המוזיאון עצמו יכול להיחשב כדוגמא מעניינת לאדריכלות עכשווית ורוב שטח המוזיאון ממוקם מתחת לפני הקרקע . מסתבר כי השאח הפרסי המפורסם שהיה פרו אמריקני וידיד ישראל החל לאסוף יצירות מופת באירופה ובאמריקה כבר בשנות ה 60 . בתוך כ 15 שנה – רכשה רעייתו , המלכה פארה דיבא , שהוסמכה על ידו – כ 3000 יצירות – וכך נבנה אוסף נדיר בכמותו ובאיכותו – על ידי שני אוצרים שפעלו באחריותה – דוד גאלאוויי ודונה שטיין – שמן הסתם , יכול להיחשב לאוסף החשוב ביותר של יצירות אמנות מודרנית מערבית מחוץ לאירופה ולארה"ב – גדול וחשוב בהרבה אף מזה שמוצג כיום ב " לובר " החדש של אבו דאבי . בשנת 1979 פרצה באיראן המהפכה האיסלאמית שהפכה בבת אחת את איראן החילונית והפרו מערבית – לרפובליקה איסלאמית שמרנית תחת שלטונו של איש דת מוסלמי שיעי, האייתולה – חומייני. ב 16 בינואר 1979 , בסמוך לפרוץ המהפכה – יצא השאח הפרסי לגלות – הוא נאלץ לעזוב למצריים , עבר לצורך טיפול רפואי דחוף לארה"ב בה שהה תקופה קצרה , ואולץ לשוב למצריים – בה נפטר ביולי 1980 . את המורשת התרבותית – אמנותית הותיר השאח הפרסי מאחוריו . ביום שבו אספו אנשי משמרות המהפכה את הציורים ה " טמאים " שבאוסף השאח – נאמד ערכו של האוסף הנדיר הזה בכ 3 מיליארד דולר . כל היצירות נאספו , נארזו היטב והוטמנו במרתפי המוזיאון היפה לאמנות עכשווית של טהראן – והעלו אבק – ובמוזיאון הותר מאותו היום להציג אך ורק יצירות של אמנים מקומיים . שינוי קל בגישת האייתולות הסתמן בשנת 2010 , רק לאחר 32 שנים שעברו מאז המהפכה האיסלאמית באיראן – שנים של דיכוי דתי וסגירות מוחלטת מפני התרבות המערבית . אז חש לראשונה הנשיא המכהן , מחמוד אחמדינג'אד ( נ' 1956 ׂ ) שהיה הנשיא ה 6 של הרפובליקה האיסלאמית של איראן ( בין השנים : 2005-2013 ) בצמא של אזרחי איראן לפתיחות רבה יותר לתרבות – והוחלט באיראן לשחרר מעט קיטור ולהקל על הלחץ – בין השאר באמצעות אמנות . אז הוצגו לראשונה ציורים של כמה מגדולי האמנים הבינלאומיים של המאה הקודמת בתערוכה מהפכנית במונחי איראן שנקראה : " הצגה של אמנות עכשווית בעולם " ובה נכללו מספר יצירות של פאבלו פיקאסו , הנרי מאטיס , מקס ארנסט , אדוארד מאנה וסלבדור דאלי . אוצרי התערוכה הראשונית הזו התגאו בצדק במלאכת השימור של העבודות שנגנזו במרתפי המוזיאון לאמנות עכשווית במשך יותר מ 3 עשורים תמימים . מאז , התירו נשיאי הרפובליקה להציג מדי כמה שנים – תערוכות מצומצמות של מבחר קטן של ציורי האוסף ששוחזרו במרתפיו . בשנת 2020 – שוחררו 10 ציורים של פיקאסו ממרתפי המוזיאון – נוקו היטב מאבק – והוצגו בפני הציבור בגלריה עירונית לאמנות מאוד מכובדת ונחשבת בטהראן , שנקראת : SEYHOUN ART GALLERY , במשך כחודש שלם . אך אף תצוגה קודמת של יצירות מאוסף השאח לא הייתה כה מסעירה , מופלאה ומרשימה כמו זו שנפתחה הפעם . נשיא איראן , איברהים ראיסי , התראיין בטלויזיה האיראנית ואמר כי הוא בהחלט לא היה רואה בעין יפה את חשיפת האוצר היקר , אך הזר והנסתר , השוכן כבר 40 שנים במרתפי טהראן – אך הוא הסכים לאשר את פתיחת התערוכה הגדולה והמיוחדת הזאת בתנאי שציורי העירום יישארו מאובקים במחסן ולא יוצגו כדי לא לפגוע ב " רגשי העם " . לעומתו , אוצר התערוכה , בהראג' סמדרגאן אמר : " מדובר הפעם רק בהצגת חמישית מהאוצר הענקי שיש לנו כאן במרתף – כל מה שנדרש מאיתנו היה רק לשלוף 150 תמונות מהמרתף ולהסיר מעליהן את האבק ! ".






















