פול סזאן – האב של הציור המודרני
פול סזאן (Paul Cézanne, 1839–1906) נולד בעיר אקס-אן-פרובאנס שבדרום צרפת, שם גם חי ופעל רוב חייו. למרות שזכה להכרה מאוחרת יחסית, נחשב היום לאחד מאבות האמנות המודרנית והשפעתו ניכרת כמעט על כל האמנים שבאו אחריו – מפיקאסו ועד מאטיס.
סזאן החל את דרכו בקרבה לאימפרסיוניסטים, ואף הציג עימם, אך מעולם לא ראה את עצמו חלק מלא מהתנועה. הוא ביקש משהו שונה: ליצור ציור יציב, "בנוי", כמעט כמו ארכיטקטורה של צבע וצורה. הוא חיפש את המבנה שמאחורי הטבע, דרך משיחות מכחול חופשיות, צבעים מרובדים ותפיסה חדשה של פרספקטיבה.
סגנונו ייחודי – סזאן פירק נופים, דמויות וחפצים לצורות בסיסיות (קוביות, גלילים, כדורים), ובכך סלל את הדרך לקוביזם של פיקאסו ובראק. הוא הראה כי הציור אינו חייב לשעתק את המציאות, אלא לחשוף את המבנה הפנימי שלה.
עבודות מרכזיות:
"שחקני הקלפים" (The Card Players, 1890–1895) – אחת הסדרות המפורסמות שלו, גרסאותיה מוצגות כיום במוזיאון ד’אורסה בפריז, במטרופוליטן בניו יורק ובאוסף המלכותי באנגליה.
"טבע דומם עם תפוחים" – דוגמה מובהקת לאופן שבו הפך את הטבע הדומם למעבדה צורנית וצבעונית; יצירות מהסדרה נמצאות במוזיאון האמנות של פילדלפיה ובמוזיאונים נוספים.
"הר סנט-ויקטואר" (Mont Sainte-Victoire) – סדרת ציורי נוף אדירה שבה חקר שוב ושוב את ההר הסמוך לעיר הולדתו. חלק מהיצירות נמצאות בטייט מודרן בלונדון ובמוזיאון המטרופוליטן בניו יורק.
"המתרחצות" (The Bathers, 1906) – יצירה מונומנטלית שנחשבת לשיא יצירתו ולגשר ישיר בין האימפרסיוניזם לקוביזם. מוצגת כיום במוזיאון פילדלפיה לאמנות.
חשיבותו:
סזאן לימד את העולם שהציור איננו רק רושם רגעי של אור וצבע (כפי שראו האימפרסיוניסטים), אלא גם חקירה עמוקה של מבנה וצורה. משפטו המפורסם "אני רוצה להפוך את האימפרסיוניזם למשהו מוצק ועמיד כמו האמנות של המוזיאונים" מתמצת את חזונו.
במותו ב־1906 כבר הוכר כאמן משפיע, אך בהמשך הפך לדמות מפתח בכל ספר תולדות האמנות. מatisse הגדיר אותו כ"אבי כולנו", ופיקאסו אף אמר עליו כי "סזאן הוא האב של כולנו".



