הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של
ד"ר אמיר גבע
לפנינו 19 רישומים של פיטר פול רובנס ( 1577 – 1640 ) , האמן הפלמי המופלא , שהיה אחד הציירים הכישרוניים , החרוצים והפוריים ביותר במאה ה 17 , תקופת הבארוק באירופה . ציוריו הצטיינו בסגנון מפואר , המדגיש צבע , תנועה וחושניות ובכל אחד ואחד מהם השקיע את כל מאודו , ביסודיות שאין לה דומה . רובנס היה הומניסט בעל חינוך קלאסי , נעים הליכות ומסביר פנים ולימים הפך לא רק לאמן גדול ולמורה מחונן שבסטודיו שלו הוכשרו מיטב אמני העתיד , אלא גם לדיפלומט מזהיר שזכה לקבל תוארי אבירות ואצולה משני מלכים : פיליפה ה 4 , מלך ספרד- וצ׳ארלס ה 1 , מלך אנגליה , שבחצרותיהם היה אורח קבוע . הוא למד לאטינית וספרות קלאסית והיה בעל גינונים ובעל כישורי שיח ושיג מעולים ונחשב לאמן המצליח והעשיר בפלנדריה בימי חייו . לתחום אמנות הרישום הקדיש רובנס מקום מיוחד במינו כל ימיו . הוא למד באופן מסודר לרשום כבר בצעירותו מתוך הבנה כי סוד ההצלחה בציור הוא , בראש ובראשונה – רישום קפדני ומדוייק . אחד ממוריו נתן לו במתנה ספר ובו רישומים ותחריטים של מרקאנטוניו ראימונדי ( 1480-1534) , שהיה תחריטן איטלקי מהולל , בן בולוניה . בספרו זה הציג ראימונדי כ 30 רישומים שיצר בעקבות עבודות גראפיות של גאון הרינסאנס – רפאל , שמת בטרם עת בשנת 1520 כשהוא בן 36 בלבד. רובנס ישב בסטודיו שלו שבאנטוורפן ושקד להעתיק מספר פעמים את כל הרישומים שהודפסו בספר. העיסוק בעבודותיו של רפאל גרם לרובנס להשתוקק לצאת ולסייר באיטליה , ואכן – בשנת 1600 הוא זכה להגשים את חלומו והקדיש 8 שנים תמימות לביקור ולעבודה באיטליה . בתחילה – התיישב בונציה ולמד לעומק את עבודותיהם של טיציאן , ורונזה וטינטורטו , ולאחר מכן – התארח ואף עבד בחצרו של הדוכס וינצ'נזו ה 1 לבית משפחת גונזגה , במנטובה . שם גם התוודע לעבודותיו של קאראוואג'ו , אותו החשיב כבולט שבין הציירים הנטורליסטיים של תקופת הבארוק . בשנת 1608 שב רובנס וחידש את עבודתו באנטוורפן ועד מהרה אסף סביבו תלמידים מעריצים רבים וזכה לשפע הזמנות עבודה . אך כל העת הוסיף לשקוד וללמוד את עבודתם של המאסטרים שקדמו לו , ובתחום הרישום והחריטה – התעניין והתעמק במיוחד בתחריטי העץ של אלברכט דירר ( 1471-1528) , איש האשכולות של הרינסאנס הצפוני מגרמניה והעתיק גם אותם . רישומיו הרבים של פיטר פול רובנס הם מרשימים במיוחד והוא נחשב לאמן הראשון שהוסיף בעבודותיו – לצד הרישום בעיפרון פחם שחור כמקובל – את שימוש העזר בעפרונות גיר צבעוניים , בתחילה – בעיקר בעיפרון גיר אדום , כדי להוסיף אדמומיות ללחיים של ילדים או נערות ברישומיו , לאחר מכן , הוסיף גיוון , והשתמש מפעם לפעם במעט אקוורל אפור , כשרשם על גבי נייר לבן , וזאת כדי ליצור אפקט של אור וצל ברישום , ולבסוף – היו מקרים שבהם הגדיל רובנס לעשות , כאשר הרחיב את קשת הצבעים שבהם העשיר את הרישום שלפניו , תוך שימוש בצבעים : שחור, אדום , כחול , ירוק ואפילו צהוב , גם יחד – ובתוספת של נגיעות עט עם דיו חום , כאשר רשם על נייר שאינו לבן , אלא בצבע אפור חיוור . בכך " המציא " פיטר פול רובנס , למעשה , טכניקת רישום חדשנית , שאמנים אשר הופיעו לאחר תקופתו – הרבו להשתמש בה . השימוש בטכניקת הרישום הצבעוני של רובנס רווחה במיוחד החל מהמאה ה 18 , כשסגנון הרוקוקו פרח בצרפת . ידוע כי אמן הרוקוקו הצרפתי המפורסם , פרנסואה בושה ( 1703-1770 ) הושפע מאוד מעבודות הרישום של רובנס ומהטכניקה הצבעונית החדשנית שלו והשתמש בה . פיטר פול רובנס נחשב למחייה אסכולת אנטוורפן במאה ה 17 ולמנהיג זרם ציירי הבארוק הפלמי והוא אמן אהוב ופופולרי במיוחד עד ימינו . רובנס היה אמן פורה מאוד והותיר אחריו 1403 ציורים מקוטלגים .+15






















