סיפורו של ציור. הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של ד"ר אמיר גבע. סיפורה של ציירת פורצת דרך. אנו עוסקים הבוקר ברוזלבה קאריירה ( 1673-1757 ) , ציירת רוקוקו בת ונציה שנחשבת לאמנית שעשתה מהפיכה בתחום ציורי הדיוקנאות והיתה הראשונה בהיסטוריה של האמנות אשר יצרה את עבודותיה , רובן ככולן ובשלמותן – בצבעי פסטל . בכך ,הפליאה אמנית הרוקוקו החשובה ביותר באירופה לפתח סגנון ציור ״ מעורפל ״ ונעים שהתאפיין בצבעים בהירים ומעודנים במיוחד , ויצירותיה אופיינו בקצוות רכים ובמשטחים מעודנים . בעקבותיה של רוזלבה , התפשטה והתרחבה באירופה של המאה ה 18 , התפוצה של ציורים מוגמרים בצבעי פסטל , ובעיקר – של ציורי דיוקנאות – באופן דרמטי . סיפורה האישי של רוזלבה – מרתק ומפתיע . כישוריה האמנותיים התגלו כשהיתה נערה צעירה שנאלצה לנטוש את בית הספר לנערות בונציה , להירתם לפרנסת המשפחה ולסייע לאמא שלה , האלמנה , בהכנת עיצובים עבור עבודות התחרה שלה . אביה של רוזלבה , אנדריאה קאריירה , נפטר כשהיתה ילדה קטנה . לשתי אחיותיה הקטנות לא היו כשרונות דומים . מי שהיה הראשון לזהות את יכולותיה של הילדה הכשרונית היה צייר מקומי בשם ג'וזפה דיאמנטיני שרעייתו נהגה לרכוש מפות תחרה אצל אמה של רוזלבה . הוא התנדב ללמד אותה לצייר פעם בשבוע – וכשהבחין במהירות העצומה של התקדמותה – היפנה אותה לחבר טוב שלו , צייר בשם אנטוניו בלסטרה שניהל סטודיו קטן בשכונה והסכים להדריך את רוזלבה בסופי שבוע . את ציור הדיוקן הראשון שלה יצרה רוזלבה רק בשנת 1703 כשהיתה בת 30 ומי שהבחין בכך שהציור הוא בצבעי פסטל עדינים ורכים – היה סוחר אמנות ואספן ונציאני חשוב – אנטוניו זאנטי – שהוקסם מיכולותיה – רכש את הציור – והפך לפטרון שאימץ אותה . מאותו רגע , השתנה גורלה המר של המשפחה קשת היום . רוזלבה התעקשה להוסיף ולסייע לאמה בעיצוב עבודות התחרה שלה – אך המקור לחלק הארי מפרנסת האם ו 3 בנותיה – נבע ממכירת ציוריה של רוזלבה . מסתבר כי הפטרון שלה , זאנטי , שבמשך השנים רכש ממנה רבות מעבודותיה – הפיץ את שמה ברבים , באמצעות קשריו עם אספני אמנות וסוחרים רבים בעיר . ההצלחה היתה עצומה . לציורי הדיוקנאות של רוזלבה התעורר ביקוש גדול ובהדרגה – גם טיב מזמיני העבודות שלה – השתבח . בעקבות ההצלחה הכלכלית שלה – עלה בידיה של רוזלבה , לרכוש למשפחתה – מעון מרווח המשקיף מקרוב על התעלה הגדולה של ונציה – שבו ניהלה בכישרון רב את הסטודיו שלה . אמה הקשישה פרשה ממלאכת הטוויה ושתי אחיותיה ג'ובנה ואנג'לה – סייעו לה בניהול הסטודיו המבוקש שלה . במהלך השנים הבאות הפכה הסדנה של רוזלבה קאריירה לתעשיה של ממש ומכובדים מכל רחבי אירופה שביקרו בונציה נהגו להזמין אצלה ציורי דיוקן . עד מהרה , נודע שמה של רוזלבה גם בחוגי החברה הגבוהה ביותר של אירופה – מלכי אירופה התאהבו ברעיון של ציור דיוקן " מעורפל ומעודן " כפי שרק ניתן להפיק אותו בצבעי פסטל . ברשימת מזמיני ציורי דיוקנאות בסטודיו של רוזלבה בונציה נכללו בזה אחר זה : מקסימיליאן ה 2 מלך בוואריה , פרדריק ה 4 מדנמרק ואוגוסט ה 3 מפולין ( 1696 – 1763 ) – שהפליא ורכש ממנה בסופו של דבר : 150 ציורים . באותה עת , עבדה לצדה של רוזלבה , תלמידה חרוצה שהעריצה אותה – פליצ'יטה סרטורי ( 1714- 1760 ) , שזכתה באדיבות רוזלבה לכבוד רב , כאשר התחבבה על מלך פולין ( שהיה אז גם הדוכס של ליטא ) שקיבל את רשותה של המורה המצטיינת – להזמין בשנת 1741 את סרטורי לשמש כציירת החצר שלו בורשה . פליצ'יטה סרטורי אף נישאה מאוחר יותר לשר בכיר בממשלתו של מלך פולין , בשם : פרנץ יוזף הופמן . רוזלבה זכתה לפופולריות רבה אפילו באנגליה והמלך ג'ורג' ה 3 ( 1738-1820 ) רכש יצירות רבות שלה . מעט מאוחר יותר – הוזמנה רוזלבה על ידי הבנקאי ואספן האמנות הצרפתי , פייר קרוזה – למסע מכירות בפריז . אחותה , אנג'לה ובן זוגה , ג'ובני פלגריני – התלוו אליה . רוזלבה ציירה בפריז , בתיווכו של קרוזה , כ 50 ציורי דיוקנאות , במהלך 18 חודשי שהותה בפריז . היא ציירה ב " עיר האורות " בני אצולה רבי חשיבות , כולל את ציור הפסטל המפורסם של " דיוקן הדופן " שלימים הפך למלך לואי ה 15 . כששבה לונציה , קיבלה רוזלבה כמעט מיד – הזמנה לחצרו של קרל ה 6 ( 1685-1750 ) , קיסר האימפריה הרומית הקדושה ומלך הונגריה , שמקום מושבו היה וינה – והיא יצרה עבורו כתריסר ציורי דיוקנאות כולל פורטרט של הקיסרית אליזבת כריסטינה ( 1691-1750 ) , אמה של מריה תרזה המפורסמת . הציור שלפנינו הוא ציור דיוקנה של בת למשפחת אצילים מבוססת מונציה – קטרינה סאגרדו ברבאריגו ( 1715-1772 ) , אישה יפה , אינטלקטאלית ומאוד פופולרית בונציה . היא נישאה לג'ורג'יו ברבאריגו בשנת 1739 ונחשבה אז לידידה קרובה של הציירת שהתגוררה בשכנות – על גדת התעלה הגדולה . רוזלבה ציירה אותה בחינם לפחות 3 פעמים . משפחת ברבאריגו נחשבת למשפחה שיסודותיה נטועים בונציה מהמאה ה 9 . הם התגוררו מאות שנים בארמון PALLAZIO BARBARIGO MINOTTO בלבה של ונציה שהוקם בשנת 1625 . חלק מבני הדורות הבאים במשפחה מונו לדוג'ים של ונציה ( ביניהם אגוסטינו ברבאריגו שהיה הדוג'ה בין השנים : 1486-1501 ) . השושלת נבלמה בשנת 1843 כשג'יובני פיליפו ברבאריגו מת ולא הותיר אחריו יורשים . בכל מקרה – משפחת ברבאריגו סייעה לא מעט לאמנית המפתיעה רוזלבה קאריירה – לעשות קריירה גדולה !!! אך הקריירה של רוזלבה הסתיימה בחטף כאשר לאחר שני ניתוחי קטרקט לא מוצלחים היא איבדה , בסופו של דבר , את הראייה לחלוטין . את שנותיה האחרונות בילה רוזלבה בבית קטן ברובע דורסודורו של ונציה , שם נפטרה ונקברה בגיל 84.
