רוי ליכטנשטיין

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.  סיפורו של ציור קיר ענק . הבוקר נעסוק בציור קיר מוזיאון תל אביב , שהוקדש וניתן למוזיאון במתנה בשנת 1989 על ידי אמן הפופ ארט המפורסם , רוי ליכטנשטיין ( 1923-1997 ) . זהו ציור קיר רחב יריעה שנוצר בצבעי אקריליק על גבי קנבס שהודבק ללוח עץ שגודלו : 840×700 ס״מ והוצמד לקיר הראשי העליון של מבואת הכניסה הראשית של המוזיאון . עם חנוכת המבנה הראשי בשדרות שאול המלך , בשנת 1971 , זכה מוזיאון תל אביב ליהנות מתנאים פיזיים הראויים למוזיאון ברמה בינלאומית . היצירה הענקית של ליכטנשטיין שהוענקה למוזיאון כעבור 18 שנים במתנה על ידי האמן היהודי הפכה עד מהרה לאחד מסמליו החשובים . בתחילתה של אותה שנה , הגיע ליכטנשטיין שהיה אז בן 66 , בעצמו , לתל אביב , ביחד עם שני עוזריו והם ציירו בו במקום את הציור הגדול שמורכב משני לוחות ונחשב לדיפטיכון – שחלקו השמאלי פיגורטיבי וחלקו הימני מהוה הפשטה שלו . היצירה השלמה הוצבה על קיר הכניסה המרכזי והאמן עצמו העניק לה את השם : ״ קיר מוזיאון תל אביב ״ . בציור הענקי הזה ניתן לגלות אלמנטים אדריכליים מתוך הקונסטרוקציה של מבנה המוזיאון וכן איזכורים ומוטיבים שונים מתוך אוסף המוזיאון , כמו : הכנר המעופף של מארק שאגאל , דמות אישה מהתקופה הקוביסטית של פיקאסו ועוד . רוי ליכטנשטיין השקיע בתכנון ובביצוע היצירה את מיטב זמנו ואת כל רחשי אהבתו לישראל בכלל ולמוזיאון תל אביב בפרט . הוא ביצע שני ביקורים מקדימים בתל אביב כדי להכיר את המוזיאון וחלליו , התוודע ליצירות של אמנים אחרים המוצגים באוספים וכך יכול היה להחליט אם וכיצד לשלב מוטיבים אחדים מתוכם בציור הקיר . לצד ציטוטים ויזואליים שבחר , הוסיף ליכטנשטיין ציטוטים גם מיצירותיו שלו , ואת הכל צייר בסגנון הפופ ארט האופייני לו שכולל צורות שטוחות , מודגשות בקווי מתאר שחורים ובמשטחי נקודות שמחקות את טכניקת הפרדת הצבעים בדפוס . בחלק הימני של הדיפטיכון הציג ליכטנשטיין את ההפשטה של מרבית הפריטים שמופיעים בחלק השמאלי של היצירה לכדי צורות גאומטריות וקוים ישרים . בסופו של דבר , מהוה הציור כולו מארג של משולשים בו הבסיסים והקודקודים נמתחים לקצוותיו השונים . הקווים האלכסונים של המשולשים מדמים את " מעלות חגית " , רמפת העליה לגלריות של המוזיאון . הדיפטיכון תלוי מול הרמפה כך שאם המתבונן מסובב ראשו ב 180 מעלות , מבטו מופנה הישר לעבר האלכסונים שהרמפות יוצרות ובכך , מהדהדת הארכיטקטורה של הבנין בתוככי הציור המיוחד במינו הזה של ליכטנשטיין . בפינה השמאלית בחלקו התחתון של הציור מופיע משולש כחול , עליו חתימתו של האמן והמספר 89 בצבע לבן , השנה בה חתם רוי ליכטנשטיין על העבודה . רוי ליכטנשטיין היה צייר ופסל יהודי – אמריקאי , מראשי תנועת הפופ ארט , שהחלה לפעול בארה'ב ובאנגליה בסוף שנות ה 50 של המאה ה 20 . להבדיל מחברים אחרים בתנועה , ליכטנשטיין בחר ליצור חלק ניכר מהאמנות שלו בהשפעת הקומיקס שבה ראה : " מדיה גראפית עליזה וסוג אמנות בה דמויות מצויירות ברצף ואירועים שמשתנים מתמונה לתמונה , מצטרפים יחדיו לכדי עלילה מהנה ומבדרת " . ביטוי להעדפתו האישית הזו נמצא אף ביצירתו היפה והמיוחדת במינה שלפנינו .
ייתכן שזה פופ ארט של ‏‏‏8‏ אנשים‏ ו‏טקסט‏‏