בוקר באנטיב

הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של  ד"ר אמיר גבע.      סיפורו של ציור , והפעם : ״ בוקר באנטיב ״ ( ANTIBES , LE MATIN ) של קלוד מונה ( 1840-1926 ) . הציור הוא אחד מבין 35 ציורים נהדרים שיצר האמן במהירות מופלאה בעת חופשתו בת 3 השבועות בארמון – מלון : ״ שאטו דה לה פינד ״ , בעיירה אנטיב שממוקמת בין קאן וניצה , בריביירה הצרפתית . הציור נוצר בחודש מאי 1888 , בצבעי שמן על קנבס וגודלו : 78X64 ס"מ והוא מוצג מאז שנת 1913 ב " היל – סטיד מיוזיאום " שבעיר פרמינגטון , קונטיקט . קלוד מונה שהיה זקוק למנוחה קיבל המלצה חמה על המלון היוקרתי הזה מידידו , הסופר הנודע גי. דה מופאסאן ונעזר ב " תרומה " של המעריץ הגדול שלו , הצייר גוסטב קאייבוט ( 1848-1894 ) כדי לצאת לחופשה בלתי נשכחת . בכל סדרת הציורים הגדולה הזו שנוצרה בשלמותה באותם ימים , ניסה מונה לתפוס את מהות הנופים הקסומים של חופי הים התיכון ובכל הסדרה המשיך לעסוק בחקר האור והצבע , אלמנטים שהגדירו את הסגנון האימפרסיוניסטי שלו ואת גישתו לטבע ולסביבה . הרכב היצירה ראוי לציון בעיקר בזכות האיזון שלה בין ייצוג השמים , הים והארץ , שם כל אלמנט שזור ברצף הרמוני . האופק נמוך , ומאפשר לצופה לחוות הרחבה עצומה של השמיים המלאים בניואנסים תוססים , ואילו הים , בצבע כחול עמוק , משקף את היבטי האור שחוצה את האויר ואילו העץ שחולש על קטע נרחב של הקנבס מגביר את הרושם העז שהקומפוזיציה כולה משדרת . גם ביצירה הזו של מונה – הצבע הוא המפתח ! פלטת הצבעים שמורכבת בעיקר מצבעי כחול וירוק מדגישה היטב את הגוונים החמים יותר של העץ . מונה משתמש בציורו זה במשיכות מכחול רופפות אך דינמיות שנראות כמכוונות ליצג גלים נמוכים ועננות קלה – מפוזרת . הטכניקה הזו מחזקת את היופי והאופי של הסצנה . הציור מייצג היטב את השפעת נסיעותיו התכופות של מונה ברחבי דרום צרפת שם האור והצבעים של הים התיכון הציעו לו הזדמנויות חדשות לחוות ולאתגר טכניקות ציור מסורתיות . אך אם מתבוננים היטב בציור וכבר " מבינים קצת יותר טוב " את הראש של קלוד מונה , עד מהרה – תופסים כי הציור אינו מתכוון לתאר סתם – " דיוקן " של הנוף הצרפתי , אלא מספק לצופה – " מדיטציה " על אור , צבע וטבע ולכך התכוון מונה מלכתחילה . מונה ניגש למלאכת היצירה האמנותית שלו באנטיב בגישה כמעט פואטית והעובדה הזו הופכת את עבודתו לעדות של אימפרסיוניזם לשמו , ולפיה , הצייר מנסה ללא הרף לתפוס את מהותו של הרגע באמצעות חוייה חזותית . הראשון שהתלהב מהציור , היה התעשיין ואספן האמנות האמריקני , אלפרד אטמור פופ ( 1842-1913 ) , שהגיע לפריז בשנת 1912 לרגל עסקיו וגילה את היצירה בגלריה של סוחר האמנות המפורסם , פול דוראנד – רואל ( 1831-1922 ) ורכש אותה . כעבור שנה נפטר התעשיין , ובנו , האדריכל תאודור פופ רידל ( 1867-1946 ) , השתתף במימון הקמתו ואף תיכנן את בנייתו של המוזיאון : " היל -סטיד לאמנות " בעיר פרמינגטון , קונטיקט ואף תרם את כל האוסף המרשים של אביו ז"ל , לרבות את הציור שלפנינו , למוזיאון . יתר הציורים שיצר מונה בעת חופשתו הראשונה באנטיב פוזרו ברחבי העולם בין מוזיאונים חשובים ובין אוספיהם של חובבי אמנות אמידים , לפחות 4 ציורים מהסדרה , הגיעו ל " מוזיאון פושקין " במוסקבה , לאחר המהפיכה הבולשביקית .
ייתכן שזו אמנות