תקאשי מורקמי – סופר־פלאט בין מסורת יפנית לתרבות פופ עולמית
תקאשי מורקמי (Takashi Murakami), שנולד בשנת 1962 בטוקיו, הוא מהאמנים היפנים הבולטים והמשפיעים של המאה ה־21.
מורקמי למד אמנות באוניברסיטת האומנויות של טוקיו, שם התמחה בציור יפני מסורתי (Nihonga), אך כבר בשלב מוקדם החל לערער על הגבולות בין אמנות גבוהה לאמנות פופולרית.
מורקמי פיתח את סגנון ה־Superflat – תפיסה אמנותית ופילוסופית שמאחדת את השטיחות האסתטית של הציור היפני המסורתי עם תרבות האנימה, המנגה והצריכה ההמונית. בעבודותיו ניכרת שליטה מרשימה בקומפוזיציה, צבעוניות עזה, ודימויים הומוריסטיים ולעיתים מטרידים.
האמנות שלו נעה בין קנבסים גדולי־ממדים ופסלים עצומים לבין שיתופי פעולה עם מותגים ומוזיקאים – החל מלואי ויטון ועד קניה ווסט. גישתו האמנותית טשטשה את הקווים בין "גבוה" ל"נמוך", והפכה אותו לדמות מפתח בדיון על אמנות בעידן הגלובלי.
חשיבותו ניכרת בכך שהוא הצליח להפוך את האמנות היפנית לעכשווית, נועזת ופתוחה לקהלים בינלאומיים, תוך שימור שורשים מסורתיים. מורקמי מהווה השראה לדור חדש של אמנים, ומוכיח כי אפשר לשלב עומק תרבותי עם פופולריות מסחרית.
עבודותיו מוצגות במוזיאונים ובגלריות המובילים בעולם, ביניהם: מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק (MoMA PS1), טייט מודרן בלונדון, מוזיאון מורי בטוקיו, מוזיאון לאמנות מודרנית בסן פרנסיסקו, ומוזיאון גאגוסיאן בקליפורניה. כמו כן, תערוכות רטרוספקטיביות שלו הוצגו ברחבי אירופה, אסיה וצפון אמריקה.
מורקמי ממשיך לפעול בטוקיו ובניו יורק, ומעמדו בעולם האמנות נשאר איתן – כאמן שחי ביצירה מתמדת בין מסורת לחדשנות, בין יפן לעולם.





