הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של ד"ר אמיר גבע
את הציור המתאר את קלוד מונה ( 1840-1926 ) יושב בניחותא בפאתי החורש הקטן הסמוך לאחוזתו הכפרית בשיברני ומצייר בטבע , כאשר בת זוגו , נחה בצלו של אחד העצים – יצר , ידידו , ג׳ון סינגר סרג׳נט ( 1856-1925) בחודש יוני 1885 , כאשר הגיע לביתו לביקור שנמשך כשבוע , בו עבדו בצוותא . השניים נפגשו לראשונה בקיץ של שנת 1876 בגלריה של דוראן-רואל בפריז . סרג'נט היה אז בן 20 , צייר ריאליסטי של דיוקנאות ונופים שפעל בעיקר במקום מושבו – לונדון – ומונה – בן 36 , היה מראשי התנועה האימפרסיוניסטית בפריז . האמן האמריקני הגולה , שכבש את לונדון הויקטוריאנית בסערה והפך לצייר הדיוקנאות המבוקש ביותר על ידי אצילי ובורגני בירת האימפריה הבריטית שהייתה אז בשיא כוחה – הוקסם מקלוד מונה – ובעיקר – העריץ את שלוות נפשו של האמן הותיק שנהנה לעבוד מחוץ לסטודיו שלו ולצייר בדרך כלל את המתחולל בטבע בזמן אמיתי . סרג'נט עצמו היה רושם או מצייר את דיוקנאות לקוחותיו בסטודיו האפרורי שלו בלונדון הגשומה או בבתיהם . על כן נענה ברצון להזמנתו האדיבה של מארחו ושמח להגיע לשיברני – כדי לצפות בקלוד מונה בפעולה של ממש ואף לעבוד לצדו . למען האמת – סרג'נט לא חשב להעיז וליצור ציור שמן מושלם בטבע – אך הפיתוי היה גדול והוא פשוט התבונן בקלוד מונה המצייר בשלווה וצייר אותו על בד שהתכוון לראות בו " סקיצת שמן " – שתושלם ליצירת שמן סופית , בסטודיו שלו , לכשישוב ללונדון . בת זוגו של מונה המופיעה בציור לא היתה רעייתו האהובה שהיתה כה מוכרת מציורים קודמים שיצר. קאמיל מונה היפה ( 1847-1879 ), אם ל 2 בניו , מתה ממחלת השחפת בשנת 1879 ( כשהיא בת 32 בלבד ) , ולאחר מותה עברה להתגורר עמו חברתו , אליס הושצ'ה ( 1841-1911 ) שבעלה הראשון , ארנסט , היה הבעלים של חנות כלבו גדולה בפריז ונודע כאספן אמנות גדול . לאחר מותו של הושצ'ה בשנת 1891 , נישאה אליס למונה והייתה לרעייתו השניה בשנת 1892. והנחמד הוא שבתה – בלאנש – אף נישאה לבנו של קלוד מונה – ז'אן . בכל מקרה , ג'ון סינגר סרג'נט היה די מרוצה מהתוצאה הטובה של ציור השמן הראשון שיצר בטבע – ובכורח העומס הרב של תעסוקה שהייתה לו למכביר בבית – הניח בצד את הקנבס שעליו צייר בשנת 1885 את " קלוד מונה מצייר בפאתי החורש " , שגודלו: 65 על 54 ס"מ – ולא שב לטפל בו עד יומו האחרון . הציור הזה נותר בסטודיו הלונדוני של סיר ג'ון סינגר סרג'נט בעת מותו , ומאחר והאמן המצליח שהפך באחרית ימיו לאיש עשיר מאוד – לא נישא מעולם ולא הותיר צאצאים – חלקו ברכושו שתי שארות בשרו הקרובות ביותר, אחיותיו ויולט אורמונד ואמילי סרג'נט. בציור החשוב שלפנינו – זכתה אמילי. אמילי סרג'נט ( 1857-1936 ) שהייתה צעירה מאחיה המפורסם בשנה אחת בלבד , הקימה קרן לזכרו – ולאחר מותו , בשנת 1925, מסרה הקרן , בדרך של השאלה בנאמנות לטווח ארוך – את הציורים של סרג'נט שבידיה – ל " טייט בריטיין " שבו מוצג הציור הנדיר בחשיבותו הזה, שלפנינו . כמו כן, זכה ה " טייט " לקבל מהקרן שהקימה אמילי – גם מספר ציורים טובים וחשובים שיצר קלוד מונה עצמו ואשר אותם רכש סרג'נט בכספו שלו מקלוד מונה שהיה תמיד דחוק וכמעט חסר אמצעים . בתחילת המאה ה 20 הפך סרג'נט לאמן עשיר מאוד בזכות התמחותו ברישום ובציור דיוקנאות והביקוש לעבודותיו חצה את האוקיינוס וגאה גם במולדתו המקורית -ארה"ב – שניכסה אותו ובה הפך כמעט לצייר לאומי על אף שנולד בפירנצה וחי רוב ימי חייו בלונדון שבה אף מת. סרג'נט כיבד את גאוותו האישית של קלוד מונה שלא ביקש ולא רצה לקבל נדבה או תרומה – הוא פשוט רכש עבודות של הצייר האהוב עליו בכסף מלא. השפעתו של מונה על יצירתו של סרג'נט היתה רבה . ובעת מותו הוא הותיר אחריו אינספור רישומים ועבודות פחם , רובם ככולם , דיוקנאות – אך גם כ 2000 אקוורלים וכ 900 ציורי שמן . בין ציורי השמן שיצר – מזוהים לפחות 300 , שנחשבים לפאר היצירה האימפרסיוניסטית – ובאמריקה רואים בו כיום " האימפרסיוניסט הגדול שלנו ". מאות רבות של יצירותיו של סיר ג'ון סינגר סרג'נט הגיעו לאוספים פרטיים בארה'ב ועבודות שמן שלו נחטפות על ידי אספנים ומוזיאונים במכירות פומביות במחירים הולכים וגואים – בכל רחבי העולם.
87אמיר גבע, Avi Art Avi Wurzel ו85 נוספים12 תגובות4 שיתופיםלייקתגובהשתף