הפוסט נכתב ברשותו ובאדיבותו הרבה של ד"ר אמיר גבע. בעת ביקורי ב ״ נשיונל גאלרי ״ , התאהבתי גם בציור המעניין של פאולו אוצ׳לו ( 1397-1475 ), מגאוני הרינסאנס המוקדם של פירנצה . הציור : ״ קרב סן רומאנו ״ הוא כינויו של טריפטיכון ציורים שמורכב מ 3 פאנלים ומתאר אירועים הסובבים קרב בשם זה , שהתחוללו בשנת 1432 , בין כוחות פירנצה לכוחות העיר השכנה , סיינה . למרבה הצער , במהלך השנים הרבות שחלפו מאז , התפזרו 3 הפאנלים של הציור והם מחולקים כיום בין 3 מוזיאונים מפוארים . ישנו פאנל בגלריית אופיצי בפירנצה ( בגודל : 220×182 ס״מ ) בטכניקה של טמפרה על לוח עץ אלון , ישנו פאנל שני במוזיאון הלובר בפאריז ( בגודל : 317×182 ס״מ ) שמתאר את רגע ההכרעה בקרב והוא מתוארך לשנת 1455 . אך הפאנל העיקרי שנמצא בגלריה הלאומית בלונדון ( שגודלו : 320×182 ס״מ ) נחשב למעניין ביותר מבחינה אמנותית והיסטורית. הפאנל הזה שלפנינו מתאר את חלקו המרכזי של ניקולו טולנטינו ( 1350-1435 ) בקרב הפרשים הגדול בין שתי הערים השכנות. הציור עשוי בטכניקה של טמפרה עם שמן אגוזים ופשתן על לוח עץ אלון. הלוח מתוארך לשנים : 1438-1440. כיום מקובל לסדר את הפאנלים לפי זמנים : שחר ( אופיצי ) , צהריים ( לובר ) ודמדומים ( נשיונל גאלרי ). ניקולו דה טולנטינו היה גיבור המלחמה ! הוא היה קונדוטיירו ( מנהיג צבא איטלקי שפעל כמפקד פלוגת שכירי חרב בשרותה של פירנצה ) . הוא זכה בתואר ״ רוזן ״ בזכות גבורתו ונשכר על ידי אצילי פירנצה בשנת 1425 כדי לפקד על צבאה של הרפובליקה של פירנצה במלחמה העקובה מדם כנגד סיינה. הוא מת בשנת 1435 ונקבר בסנטה מריה דל פיורה בפירנצה כגיבור מלחמה פלורנטיני לכל דבר. קבורה בתוך הקתדרלה הגדולה של העיר פירנצה הקרואה על שמה של ״ מרים הקדושה של הפרחים ״ שכיפתה המפוארת נבנתה במאה ה 15 על ידי פיליפו ברונלסקי ( 1377-1446 ) הגדול , היא אות לכבוד היקר שיוחס לגיבור שאין כמותו. כל שלושת הפאנלים מציגים את ניסיונותיו החוזרים והנשנים של אוצ׳לו בתיאור פרספקטיבי . ועובדה זו בולטת במיוחד בעיצוב דמויות הסוסים. גדולתו של פאולו אוצ׳לו כאמן המזוהה עם זרם הרינסאנס המוקדם בפירנצה מיוחסת לעבודתו החלוצית בתחום הפרספקטיבה הלינארית. אוצ׳לו שהיה גם מתמטיקאי בהשכלתו ניסה ללא הרף לפצח את הנוסחה הגיאומטרית של הגאון המוסלמי אבן אל היית׳ם שחי בסביבות שנת 1000 לספירה והצליח להוכיח – הלכה למעשה- את הרעיון שלפיו ניתן לצייר דימוי אשלייתי של עומק. אוצ׳לו עבד על מפעל חייו זה במשך 50 שנים רצופות עד יום מותו בפירנצה , בשנת 1475 , כשהוא בן 78 , ונקבר לצד אביו , בכנסיית סנטו ספיריטו בעיר שבה חי ופעל במרבית שנות חייו.
